Sökning: "Examensförordning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet Examensförordning.

  1. 1. Specialpedagogens roll i det systematiska kvalitetsarbetet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Caroline Zettergren; Emma Friman; [2023]
    Nyckelord :Förstelärare; professionsteori; rektorer; specialpedagogens roll; systematiskt kvalitetsarbete.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Friman, Emma & Zettergren, Caroline (2023). Specialpedagogens roll i det systematiska kvalitetsarbetet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Kvalificerad samtalspartner för kollegor  - Vad innebär det? : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Lidström; Johanna Lindeberg; [2020]
    Nyckelord :fenomenografi; kvalificerat samtal; specialpedagog; specialpedagogik; specialpedagogisk handledning;

    Sammanfattning : Specialpedagogens roll som kvalificerad samtalspartner för kollegor finns inte definierat i styrdokument eller examensförordning. Detta innebär konsekvenser för specialpedagogens samtalsuppdrag eftersom utformningen till stor del baseras på rektorers och specialpedagogers förståelse för uppdraget. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogiskt stöd i relationsskapandet mellan lärare och elev

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carolina Lewin; Åsalie Frank; [2019]
    Nyckelord :elev; handledning; lärare; motivation; prestation; relation; skolan; specialpedagog; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån lärares och specialpedagogers uppfattningar, undersöka om och i så fall hur specialpedagoger kan stötta lärare i deras relationer till eleverna. I bakgrund och tidigare forskning lyfter vi relevant forskning, litteratur, skollag, läroplan och specialpedagogprogrammets examensförordning. LÄS MER

  4. 4. Specialagenterna : En intervjustudie om specialpedagogernas och speciallärarnas yrkesroll

    Master-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Berglund; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; lågaffektivt bemötande; förändringsarbete; specialundervisningens historia; examensförordning; handledning; skolutveckling;

    Sammanfattning : Med min studie ville jag vinna ny kunskap om speciallärarnas och specialpedagogernas yrkesroller på två olika skolor, samt att beskriva hur deras praktik ser ut. Jag valde att intervjua tre speciallärare, tre specialpedagoger och tre från skolledningen från två olika skolor, en grundskola och ett gymnasium. LÄS MER

  5. 5. Låt den som undervisar utan omsorg kasta första stenen! : En hermeneutisk studie av examensförordningens betydelse för professionalisering i svensk grundsärskola

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ola Randau; [2017]
    Nyckelord :Examination requirements; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; knowledge development; heed; shifting of perspective; professionalization; relational pedagogics; sociocultural perspective; Examensförordning; grundsärskola; kunskapsutveckling; omsorg; perspektivskifte; professionalisering; relationell pedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Fem år har passerat sedan Läroplan för grundsärskolan 2011, LGRSÄR11 (Skolverket, 2016), infördes. Denna läroplan innebar ett tydligt fokusskifte från att som tidigare ha en något mer omsorgsorienterad verksamhet till att istället arbeta på ett mer kunskapsinriktat sätt. LÄS MER