Sökning: "GIH Institutionen hälsovetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 1581 uppsatser innehållade orden GIH Institutionen hälsovetenskap.

  1. 1. Idrottsledarnas betydelse i föreningsidrotten : En kvalitativ studie om hur idrottsledare arbetar för att skapa en positiv idrottsmiljö

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jesper Degerlund; Arttu Kalliolevo; [2020]
    Nyckelord :Positiv idrottsmiljö; föreningsidrott; fotboll; brottning; idrottsverksamhet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Det övergripande syftet med studien var att undersöka hur idrottsledare bedriver sin verksamhet för att få barn och ungdomar att stanna kvar i föreningsidrotten. För att kunna besvara på detta har vi fokuserat på att undersöka hur idrottsledare skapar en positiv idrottsmiljö. LÄS MER

  2. 2. Hälsans betydelse i ämnet idrott och hälsa : En studie om hur lärare uppfattar hälsouppdraget i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Alexander Karapidakis; Leo Lubner; [2020]
    Nyckelord :health; physical education; health promotion; health education; health in school; physical education and health; salutogenesis; hälsa; idrott och hälsa; hälsa i skolan; hälsoperspektiv; kasam; salutogenes;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att förstå hur lärare inom ämnet idrott och hälsa uppfattar och förhåller sig till ämnets hälsouppdrag. Följande frågeställningar kommer att behandlas: Hur definierar och tolkar lärare hälsobegreppet? Hur tolkar och arbetar lärare med ämnets hälsouppdrag? Vad anser lärare om ämnets hälsouppdrag? Metod För att besvara studiens syfte och frågeställningar genomfördes intervjuer med utgångspunkt i en kvalitativ ansats. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers föreställningar om vad syftet är med idrott och hälsa. : Ämnets tvådelade uppdrag, här och nu och- eller ett livslångt lärande?

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Tobias Eckeskog; Fredrik Axelsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien var att undersöka gymnasieelevers föreställning om vad syftet är med idrottoch hälsa i förhållande till skolverkets syfte samt i vilken utsträckning det förmedlas till eleverna.Frågeställning:- Hur uppfattar gymnasieelever syftet i idrott och hälsa i jämförelse med skolverketsdefinition?- I vilken utsträckning uppfattar eleverna att syftet förmedlas till dem? Metod För att besvara frågeställningen användes en kvantitativ-komparativ ansats. LÄS MER

  4. 4. Elevers deltagande på idrott- och hälsalektioner : En kvalitativ studie av lärare som undervisar på gymnasienivå

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Linn Essving; Eveline Kjetselberg; [2020]
    Nyckelord :Truancy; absenteeism; physical activity; physical education; strategies; Skolk; icke-deltagande; frånvaro; fysisk aktivitet; idrott och hälsa; strategier;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med den här studien är att ta reda på vad gymnasielärare inom ämnet idrott och hälsa har för uppfattning gällande gymnasieelevers frånvaro och icke-deltagande på idrott- och hälsalektioner samt vad de tror att det kan finnas för orsaker till att elever inte alltid deltar. I studien ska det även undersökas vad lärarna har för strategier för att öka elevernas delaktighet och minska frånvaro. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för friluftsliv i grundskolan : En kvalitativ undersökning om hur idrottslärare hanterar läroplanens vision i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Melissa Björklund; Adem Tirpan; [2020]
    Nyckelord :outdoor education; PEH; elementary school; friluftsliv; friluftsliv i skolan; förutsättningar; idrott och hälsa; IdH; grundskolan; läroplanens vision; läroplansteori;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studiens syfte är dels att undersöka hur idrottslärare bedriver friluftsundervisningen i förhållande till läroplanens vision och dels att undersöka om de har eventuella förslag på utvecklingsmöjligheter i arbetet med friluftsliv i undervisningen. Studiens frågeställningar är: Hur upplever idrottslärare sina förutsättningar för att undervisa i friluftsliv i grundskolan? Hur omvandlar idrottslärare läroplanens vision till ett konkret innehåll i friluftsliv? Vilka utvecklingsmöjligheter uppfattar idrottslärare att det finns i arbetet med friluftsliv i förhållande till Lgr11? Metod Studien utgår från en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer används som metod för att söka svar på studiens frågeställningar. LÄS MER