Sökning: "Grafiska element"

Visar resultat 11 - 15 av 108 uppsatser innehållade orden Grafiska element.

  1. 11. Hållbarhet, färg & form : En grafisk profilguide för visuell kommunikation av hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Sarianna Olsson; Nellie Fredholm; [2022]
    Nyckelord :visual communication; graphic design; brand identity; graphic charter; graphic profile; research through design; concept development; sustainability; visual message; focus group; survey; product packaging; visuell kommunikation; grafisk design; företagsidentitet; grafisk profil; forskning genom design; konceptutveckling; hållbarhet; visuellt meddelande; fokusgrupp; internetenkät; produktförpackning;

    Sammanfattning : Uppmärksamhet på miljön och att uppnå ett mer hållbart sätt att leva har ökat bland allmänheten och företag under flera år. Denna artikel har som ändamål att undersöka hur ett företag kan förmedla sina värderingar om hållbarhet inte bara genom ord och texter utan också genom grafisk design och visuell kommunikation. LÄS MER

  2. 12. Grafisk stil och dess påverkan : En remediering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emmy Lövdahl; [2022]
    Nyckelord :Remediering; spelgrafik; form; färg; bildanalys;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks frågan: Hur påverkar den grafiska stilen den specifika atmosfären/auran i en scen och blir spelets atmosfär igenkännbart i en stillbild efter en remediering? Frågeställningen besvarades med hjälp av ett projektarbete där två spel undersöktes, spelen som undersökts var The Last of Us (2020) och Stardew valley (2016). Från spelen skapades remedieringar utifrån en scen från respektive spel. LÄS MER

  3. 13. E-frikort : Modernisering av e-tjänst inom hälso- och sjukvården

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Ibrahim Kadamani; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den svenska digitaliseringsresan gör så att många av de tidigare manuella arbetena numera kan utföras via digitala tjänster. Detta sparar resurser för den svenska staten samt att det blir lättare för befolkningen att hantera och administrera sin vardag. LÄS MER

  4. 14. Monopol i modern tappning : Hur en uppdaterad version av det klassiska brädspelet Monopol kan utformas genom ett retroperspektiv med syftet att ge ett mer modernt intryck

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Agnes Friberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det klassiska sällskapsspelet Monopol har spelats i många år och redan år 1935 såldes spelkonceptet till Parker Brothers vilket var ett steg i riktningen mot att bli det mest sålda brädspelet genom historien som är privatpatenterat (Encyclopaedia Britannica, 2021). Monopols långa historia har inte inneburit större förändringar i det visuella utseendet, tvärtom så har endast mindre justeringar gjorts där många grafiska element inte förändrats överhuvudtaget. LÄS MER

  5. 15. Visualisering som bromsmedicin för returer inom E-handel : En kvalitativ studie om användarnas behov för utformningen av Visual Analytics inom beslutsstödsystem

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Olivia Björner; [2022]
    Nyckelord :•Visual Analytics •Decision Support Systems •Prototype •Returns •E-commerce; •Visual Analytics •Beslutstödssystem •Prototyp •Returer •E-handel;

    Sammanfattning : Visual Analytics is a powerful tool for decision makers to gather new insights from data. Since Visual Analytics can be hard to get into at first, previous studies have been conducted to bridge the gap between industry experts and these tools. LÄS MER