Sökning: "Guitar tuition"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Guitar tuition.

  1. 1. Inte enbart elgitarren : Elgitarrlärares val av undervisningsmaterial samt hur de motiverar och använder det i sitt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Björn-Ove Aronsen; [2020]
    Nyckelord :sociokulturellt perspektiv; kommunal musikskola; undervisningsmaterial; redskap i elgitarrundervisning; digitala verktyg; sociocultural perspective; the school of music and art; teaching material; tuition tools in electric guitar teaching; digital tools;

    Sammanfattning : Studien syftar till att få djupare insikt i vad elgitarrlärare på kommunala musik- och kulturskolor använder för undervisningsmaterial, hur de motiverar användandet och på vilka sätt materialet verkar inspirerande på eleverna. I bakgrundsavsnittet presenteras tidigare forskning och annan litteratur som berör studien samt de teoretiska utgångspunkterna. LÄS MER

  2. 2. Bör vi flippa gitarrlektionen? En intervjustudie i flipped classrooms potential för gitarrundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Carl Wictorin; [2018]
    Nyckelord :gitarrlärare; flipped classroom; läromedel; videor; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; guitar teacher; teaching materials; videos; music education; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att titta på de potentiella för- och nackdelarna med att använda flipped classroom som metod i gitarrundervisning. Vidare så ämnar den identifiera ett antal riktlinjer för hur videomaterial skulle kunna utformas för den här typen av gitarrundervisning. LÄS MER

  3. 3. Plektrumteknik på elgitarr : en kvalitativ studie om tre elgitarrlärares pedagogik avseende plektrumteknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :David Bergner; [2018]
    Nyckelord :electric guitar; electric guitar tuition; plectrum; electric guitar technique; ergonomics; elgitarr; elgitarrundervisning; plektrum; elgitarrteknik; ergonomi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur elgitarrlärare går tillväga när de undervisar i elgitarrspel med plektrum och vilka de största tekniska utmaningarna är som uppkommer för studenten. Datainsamlingen har genomförts genom kvalitativa intervjuer med tre erfarna elgitarrpedagoger. Studien utgår från ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Vardag blir musik – en pedagogisk studie om improvisation i vardagen och i musiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Tim Carlstedt; [2017]
    Nyckelord :Educational Science; Student perspective; Pedagogics; Improvisation; Guitar tuition; Music Education Improvisation; Gitarrundervisning; Pedagogik; Elevperspektiv; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Är improvisation på gitarr liktydigt med att spela gitarrsolo? Bakgrunden till denna undersökning är att många gitarrelever tycks omfatta denna åsikt. Denna studie syftar till att förstå hur gymnasieelever uppfattar improvisation i vardagen och i musik samt att utveckla en pedagogik som bygger på elevens individuella förståelse av improvisation. LÄS MER

  5. 5. Slav under halsen : en undersökning av gitarrens asymmetri- och matrisegenskap och hur lärare upplever att egenskaperna påverkar gitarrelevers taktila association mellan musikteori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Emil Oskar Emanuel Hedberg; [2016]
    Nyckelord :Fretboard; Guitar tuition; Asymmetry property; Matrix property; CAGED-system; Greppbräda; Gitarrundervisning; Asymmetriegenskap; Matrisegenskap; CAGED-system;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur tre olika gitarrlärare upplever att gitarrens asymmetri- samt matrisegenskap kan påverka elevers förståelse för greppbrädan och musikteori. Syftet är också att undersöka hur lärarna relaterar musikteori till greppbrädan, hur de använder sig av olika mönster och visualiseringstekniker - så som CAGED-systemet, ett system som är baserat på de öppna ackorden C, A, G, E och D - och vilka verktyg de använder för att visa hur teoretiska kunskaper kan omsättas i praktiken. LÄS MER