Sökning: "Hälsopedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet Hälsopedagog.

  1. 1. FaR too slow! : En studie med syftet att uppmärksamma hälsopedagogens kompetens för en mer välfungerande FaR-metod

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Matilda Flyborg; Sindemark Simon; [2023]
    Nyckelord :FaR; Fysisk aktivitet på recept; Hälsopedagog; Hälsopedagoger; FaR-förskrivning;

    Sammanfattning : Syfte. Det övergripande syftet med studien var att undersöka hälso- och sjukvårdspersonalens inställning och användande av FaR-metoden (Fysisk aktivitet på Recept). Studien har även undersökt möjligheten till huruvida hälsopedagoger kan vara en samverkande profession och således öka FaR-förskrivningen. LÄS MER

  2. 2. Hälsopedagogers utbildning, erfarenhet och yrkesliv

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Tiffany Bergman Carlson; [2022]
    Nyckelord :Hälsopedagog; utbildning; erfarenhet; kapital;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att undersöka hur hälsopedagoger arbetar inom offentlig och privat sektor och se hur deras utbildnings- och arbetslivserfarenheter har förberett dem för deras yrkesliv inom hälsa. · Hur ser hälsopedagogers arbetslivs- och utbildningserfarenheter ut? · Hur arbetar hälsopedagoger inom olika sektorer på arbetsmarknaden? · Hur förbereder Hälsopedagogutbildningen hälsopedagogerna för deras kommande yrkesliv? Metod Studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Rörelse i grundskolan : En kvalitativ observationsstudie om två grundskolors hälsofrämjande arbete i Stockholms län

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Elin Bråkenhielm; Sabina Ingesson; [2020]
    Nyckelord :Hälsofrämjande arbete; grundskolan; hälsoarbete; hälsopedagog;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka hur grundskolan inkluderar fysisk aktivitet under skoldagen samt jämföra hur det hälsofrämjande arbetet ser ut på en grundskola med anställd hälsopedagog jämfört med en grundskola utan anställd hälsopedagog. Tre frågeställningar formulerades; Hur inkluderas fysisk aktivitet under skoldagen för elever i årskurs 1 på de utvalda grundskolorna? Hur skiljer sig det hälsofrämjande arbetet på en skola med anställd hälsopedagog jämfört med en skola utan anställd hälsopedagog? Hur är hälsopedagogen inkopplad i det hälsofrämjande arbetet? Metod: Studiens material samlades in genom observationer, kvalitativa enkäter och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Hälsoarbetet i grundskolan : En kvalitativ intervjuundersökning om hälsopedagogens, rektorernas och kommunens hälsoarbete på grundskolor i Stockholms stad.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Felicia Söderström; Andrea Liljeström; [2019]
    Nyckelord :Hälsa Hälsopedagog Hälsoarbetet i grundskolan kvalitativ intervjustudie rektorer hälsopromotion hälsofrämjande förebyggande hälsoperspektiv GIH;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar. Syftet med studien var att undersöka hur hälsoarbetet såg ut rörande hälsofrågor kring fysisk aktivitet och hälsosam kost för att främja psykisk hälsa hos elever i grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Lever hälsopedagogstudenter som de lär? : En kvalitativ studie för att öka förståelsen kring hälsopedagogstudenters uppfattning om stillasittande

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Christoffer Nyberg; Jessica Norengård; [2018]
    Nyckelord :Stillasittande; studenter; GIH; kunskap; beteende; hälsopedagog; hälsopedagogstudenter; kunskap;

    Sammanfattning : Abstract Aim The aim of this study was to get an increased understanding of health education students general perception and their own experience of long-term sedentary behavior.    Issues: How do health education students think of long-term sedentary behavior in everyday life? Do they think about taking short breaks during long lasting sedentary sessions? For how long do the students estimate they are sedentary?   Method By a qualitative method, six interviews were conducted with students at the health education program at the Swedish school of sport and health sciences, in Stockholm. LÄS MER