Sökning: "Höja medvetenhet"

Visar resultat 16 - 20 av 58 uppsatser innehållade orden Höja medvetenhet.

  1. 16. Var det bara berberis? : en undersökning av vegetationen på tre miljonprogramsgårdar i Malmö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Maria Radeborg; [2020]
    Nyckelord :miljonprogrammet; bostadsgårdar; miljonprogramsgårdar; vegetation; planteringsplan; Malmö; Höja; Kroksbäck; Lindeborg;

    Sammanfattning : Vegetationen i miljonprogrammets bostadsområden har ofta beskrivits som ensartad och enformig. I uppsatsen undersöks vilka växter som faktiskt användes och hur de ursprungliga intentionerna med vegetationen såg ut under miljonprogrammet. LÄS MER

  2. 17. Mer lika än olika. En studie om kvalitet i förskoleklass

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christina Ogebrink; [2019]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; ECERS-R; Förskoleklass; Kvalitet;

    Sammanfattning : Forskningsansatsen i denna studie var mixed method där ett strukturerat observationsmaterial, ECERS-R, användes tillsammans med kompletterande kvalitativa intervjuer. Metodansatsen var multipel fallstudie där fem förskoleklasser observerandes. LÄS MER

  3. 18. Höja kompetens och medvetenhet inom miljöfrågor : En utveckling av ett utbildningsmaterial för Sandvik AB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sanna Jägbrandt; Sofia Lindqvist; [2019]
    Nyckelord :environmental education; internal training; increased competence; Sandvik AB; steel industry; didactic aspects; miljöutbildning; internutbildning; kompetenshöjning; Sandvik AB; stålindustri; didaktiska aspekter;

    Sammanfattning : Sandvik AB bedriver en verksamhet som ger upphov till störningar på miljö och människors hälsa och innefattas därför av lagkrav och andra bestämmelser för att göra dessa störningar så små som möjligt. Företaget arbetar mot visionen ”we set the industry standard” (”vi sätter industristandarden”) som visar på att de även inom hållbarhetsområdet siktar mot att överträffa lagkraven och uppnå högre satta mål för att kunna vara en ledande aktör på marknaden. LÄS MER

  4. 19. Systemutvecklarens förhållande till digital integritet efter GDPR: En studie om hur integritet behandlas i systemutvecklingen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Jonathan Eek; Folke Lindell; Erik Olsson; [2019]
    Nyckelord :Digital integritet; GDPR; Privacy by Design; System Development Lifecycle; Systemutvecklare; Business and Economics;

    Sammanfattning : När GDPR trädde i kraft i maj 2018 fördes också privacyfrågan upp på agendan. Bland forskare och akademiker har ämnet digital integritet fått mycket uppmärksamhet under förhållandevis lång tid, med ramverk som Fair Information Practice Principles (FIPPs) och Privacy by Design (PbD) samt diverse riktlinjer för hur dessa ska appliceras i verkligheten. LÄS MER

  5. 20. “Vi leker inte bara, vi har undervisning” : En studie om förskollärares tolkning och hantering av begreppenundervisning och lek i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Åkebrand; Sofia Andersson; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; lek; lärande; förskolans läroplan; undervisning; utveckling;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftade till att utforska och analysera hur förskollärare tolkar begreppenundervisning och lek samt deras uppfattningar om hur de hanterar begreppen i förskolans verksamhet.Studien guidades utifrån följande frågeställningar: Hur tolkar förskollärare begreppen undervisning och lek?Vilken relation ser förskollärare mellan undervisning och lek? Hur ser förskollärare på förändringarna i förskolansreviderade läroplan? Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex verksamma och utbildadeförskollärare på sex olika förskolor. LÄS MER