Sökning: "IKEA värderingar"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden IKEA värderingar.

  1. 1. För vissa är det en klocka, för andra är det ett märke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jesper Lindqvist; Ludwig Pettersson; Eddie Sun Wang; [2023]
    Nyckelord :Engagement; low-high involvement; Personality; identity; interest; Symbolic consumtion; Business and Economics;

    Sammanfattning : This report explores the dynamics of consumer behavior, with a particular focus on brand loyalty and engagement. Through qualitative interviews with five participants, the study examines how individuals’ characteristics, such as background, interests, and lifestyle, influence their relationship with brands. LÄS MER

  2. 2. Vad hade Ingvar gjort? : En kvalitativ studie om svenska IKEA-bolags kulturstyrning vid distansarbete.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Jesper Selskog; Joakim Valfridsson; [2022]
    Nyckelord :IKEA; corporate culture; cultural management; telecommuting; management control; Covid-19; management accounting; IKEA; Företagskultur; Kulturstyrning; Ekonomistyrning; Verksamhetsstyrning; Covid-19; Distansarbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: Företagskultur är de trossystem, normer, värderingar och underliggande antaganden vars syfte är att bidra till en målkonkgruens inom organisationen. Litteraturen talar således för vikten av kulturstyrning, det framgick dock att det fanns en brist på studier kring hur företag aktivt styr sin företagskultur vid distansarbete. LÄS MER

  3. 3. Konsekvenser av en stark värdegrund

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Clara Myringer; Louise Brandt; [2022]
    Nyckelord :Identity regulation; värdegrund; IKEA; Social Sciences;

    Sammanfattning : Organisationer kan reglera anställdas identiteter med hjälp av en värdegrund. När anställda känner en stark koppling till värdegrunden kan anställda identifiera sig med organisationen. LÄS MER

  4. 4. Regnbågsflaggan som strategi?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Anna Härstedt; Sascha Hansson; [2022]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; varumärkeskommunikation; symbolisk mening varumärkesaktivism; digital marknadsföring.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Organisationer väljer idag i större utsträckning att övergå från traditionella medier till digitala plattformar för att kommunicera sin varumärkesidentitet. Digital marknadsföring ger organisationer möjlighet att nå ut till en stor publik, kommunicera sitt varumärke och lyfta upp deras värderingar. LÄS MER

  5. 5. Att motivera medarbetare till lärande och utveckling - En fenomenologisk undersökning om hur ledarskapet bidrar till motivation bland IKEA-medarbetare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Miranda Råvik; [2021]
    Nyckelord :Motivation; ledarskap; lärande; utveckling.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Ledarskapets inverkan på medarbetarna och deras motivation till lärande och utveckling är avgörande både för individens och organisationens framgång. Motiverade medarbetare presterar ofta bättre, vilket i förlängningen gynnar företagets lönsamhet. LÄS MER