Sökning: "Johanna Grönlund"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Johanna Grönlund.

  1. 1. RÄTTSFALL OCH ANTIKVARISK PRAXIS VID HANTERING AV DET KYRKLIGA KULTURARVET En redogörelse om tillämpningen av Kulturmiljölagens fjärde kapitel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård

    Författare :Johanna Grönlund; [2023-11-07]
    Nyckelord :rättsfall; kyrkor; inredning; kulturmiljölagen; interiör;

    Sammanfattning : This thesis aims to explain the contentions and outcomes of legal cases that aspire to changes within a church. Moreover, how these can affect the heritage management of churches. To achieve this, the work is based on a study of several legal cases, literature, and interviews. LÄS MER

  2. 2. Det företagsekonomiska könet : En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mimmi Forsberg; Johanna Grönlund; [2022]
    Nyckelord :Gender; Power; Discourse Analysis; Inequality; Fairclough; Genus; Makt; Diskursanalys; Ojämlikhet; Fairclough;

    Sammanfattning : Datum: 2022-05-30 Nivå: Magisteruppsats Företagsekonomi, 15hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola Författare: Johanna Grönlund (29/03/13), Mimmi Forsberg (96/04/29) Titel: Det företagsekonomiska könet: En kritisk diskursanalytisk studie av maktförhållanden i arbetslivet ur ett genusperspektiv i svensk media Handledare: Magnus Linderström Nyckelord: Genus, Makt, Diskursanalys, Ojämlikhet, Fairclough Forskningsfrågor: Hur etablerar diskursiva praktiker framställningar om genus i arbetslivet? Hur har diskursen i svensk media manifesterat och reproducerat maktförhållanden kring genus i arbetslivet? Syfte: Utifrån en kritisk teoretisk ansats analysera hur genusdiskursen har framställts i svensk media. Detta för att se hur språket har förmedlats och kan tänkas manifestera maktförhållanden kring kvinnligt i förhållande till manligt i arbetslivet. LÄS MER

  3. 3. Arbetet med materialval för minskad klimatpåverkan inom den svenska byggbranschen : Erfarenheter från tre nyproduktionsprojekt i Sverige

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Jenny Grönlund; Johanna Petersson; [2021]
    Nyckelord :Construction industry; reduce climate impact; new production; choice of material; timber; concrete; Byggbranschen; Minskad klimatpåverkan; Nyproduktion; Materialval; Trä; Betong.;

    Sammanfattning : Byggsektorn bidrar, genom en stor resursanvändning, med höga växthusgasutsläpp. Den största delen av utsläppen kommer frånmaterialanvändningen vid produktion av byggnader. En mer hållbar omställning bör ske inom byggbranschen för att minska utsläppen och därmedminska dess klimatpåverkan. LÄS MER

  4. 4. Bedömning av elevers läsförmåga : En kvalitativ studie om speciallärares uppfattningar om screeningmaterial i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johanna Grönlund; Heidi Tegnemyr; [2019]
    Nyckelord :speciallärare; screening; lässvårigheter; språk- läs- och skrivutveckling; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka några speciallärares uppfattning om screeningmaterial som används inom läsinlärningen i de tidiga skolåren. Studien har inspirerats av en fenomenografisk metodansats med kvalitativa intervjuer då vi var intresserade av speciallärarnas uppfattning av screeningmaterial. LÄS MER

  5. 5. 1241 kommentarer, men bara ett varumärke? En diskursiv studie av kommunikationen i Oatlys sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Maria Grönlund; Johanna Petersson; [2016]
    Nyckelord :discourse; corporate branding; Oatly; social media; communications; co-creation; dialogue; examination; recognition; environment; health; strategic communiation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur livsmedelsföretaget Oatlys varumärke konstrueras genom den kommunikation som sker i företagets sociala medier. Studien utgår från ett diskursivt perspektiv och betraktar därmed de kommunikativa processerna från intressenterna och företaget i de sociala medierna som diskursiva handlingar. LÄS MER