Sökning: "Katarina Ohlsson"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Katarina Ohlsson.

  1. 1. En match för livet : Att beskriva patienters upplevelser av att genomföra livsstilsförändringar vid diabetes typ 2.

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Charlie Johnsson; Katarina Ohlsson; [2020]
    Nyckelord :diabetes typ 2; egenvård; fysisk aktivitet; kost; livsstilsförändringar; patientupplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes typ 2 är en folkhälsosjukdom som har ökat markant i världen. Kroppen har svårt för att reglera och hålla sockerhalten i blodet vid diabetes typ 2. En behandling kan vara livsstilsförändring i form av ökad fysisk aktivitet samt ändrade matvanor. LÄS MER

  2. 2. Private Refugee Sponsorship Groups as Sites of Adult Learning

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Katarina Ohlsson; [2017]
    Nyckelord :Syrian refugee crisis; Canada’s private refugee sponsorship program; sponsorship experience; sponsor’s learning; situated learning; communities of practice; informal learning; learning in CSO; active citizenship; local and global learning; cultural learning;

    Sammanfattning : Canada’s response to the Syrian refugee crisis includes a unique program where private citizens can raise funds to sponsor a refugee family. This private refugee sponsorship program tasks citizens with both the financial and social aspects of a refugee’s integration for their first year in Canada. LÄS MER

  3. 3. Lek med språkljud. : En studie om hur förskolepedagoger inom tre pedagogiska inriktningar arbetar med språklekar kring fonologisk medvetenhet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna-Stina Ohlsson; Katarina Åsberg; [2014]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; läsutveckling; förskola; läroplan; Montessori; Reggio Emilia; språklekar; språkljud; pedagogisk inriktning; rim;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete bygger på en enkätundersökning bland pedagoger som är verksamma inom förskolor med olika pedagogiska inriktningar i två kommuner. De tre inriktningarna representeras av förskolepedagoger, som enbart arbetar utifrån förskolans läroplan, Montessorilärare samt pedagoger som arbetar utifrån Reggio Emiliafilosofin. LÄS MER

  4. 4. Lek med språkljud. : En studie om hur förskolepedagoger inom tre pedagogiska inriktningar arbetar med språklekar kring fonologisk medvetenhet.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Katarina Åsberg; Anna-Stina Ohlsson; [2014]
    Nyckelord :phonological awareness; fonologisk medvetenhet; läsutveckling; förskola; läroplan; Montessori; Reggio Emilia; språklekar; språkljud; pedagogisk inriktning; rim;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete bygger på en enkätundersökning bland pedagoger som är verksamma inom förskolor med olika pedagogiska inriktningar i två kommuner. De tre inriktningarna representeras av förskolepedagoger, som enbart arbetar utifrån förskolans läroplan, Montessorilärare samt pedagoger som arbetar utifrån Reggio Emiliafilosofin. LÄS MER

  5. 5. Validera mera : Fantasi eller verklighet

    Kandidat-uppsats, Pedagogiska institutionen

    Författare :Katarina Lindkvist-Ohlsson; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att spegla studie- och yrkesvägledarens tankar kring validering och arbetet med detta i ett vägledningssamtal.  Validering handlar om att hjälpa en individ att hitta sina kunskaper och kompetenser som inte finns redovisade på ett formellt dokument, vilket kan benämnas som informell och icke-kunskap. LÄS MER