Sökning: "Knapphetsprincipen"
Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Knapphetsprincipen.
1. En kvalitativ studie av aspekter som formar konsumentbeteende i samband med tillfälliga influencer-kollektioner
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)Sammanfattning : Bakgrund: Marknadsföring är i en ständigt föränderlig kontext. Influencer marketing är idag en effektiv strategi, där företag samarbetar med influencers för att marknadsföra sina produkter och bygga förtroende hos följare. Användning av begränsade produkter som framgångsrik influencer marketing betonas. LÄS MER
2. Limited edition : En kvalitativ studie om Limited editions påverkan på konsumenters upplevelser.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Frågeställningar: Hur uppfattar konsumenter Limited edition ur ett kognitivt dissonansperspektiv? Hur uppfattar konsumenter Limited edition ur ett Knapphetsperspektiv? Hur uppfattar konsumenter Limited edition ur ett Unikhetsperspektiv? Syfte: Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur artificiellt skapad brist påverkar konsumenters upplevelser. Metod: I denna studie har en kvalitativ metod använts i form av fokusgrupper. LÄS MER
3. “Less is more” : En studie om hur knapphet påverkar köpbeteendet
Magister-uppsats,Sammanfattning : Scarcity due to supply, demand or in time is all factors that affect consumers´ buying behavior. The scarcity principle describes how scarce resources appear more attractive to the customer's eyes than unlimited does. LÄS MER