Sökning: "Kvalitativa innehållsanalyser"

Visar resultat 1 - 5 av 79 uppsatser innehållade orden Kvalitativa innehållsanalyser.

  1. 1. Läromedelsanalys i samhällskunskap åk 4-6 : En innehållsanalys av de nationella minoriteternas framställning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Ahlgren Peters; Anton Andersson; [2023]
    Nyckelord :Aktörskap; läromedel; läroplan; nationella minoriteter; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna studies problem är tudelat. Tillgången på läromedel varierar runt om i landet samtidigt som läroboken har en stark ställning bland lärare. LÄS MER

  2. 2. ”För ibland sitter man där och bara…vad är det jag ska göra med eleverna liksom?" : En studie om läroböcker i bildämnet och bildlärares upplevelser av läromedel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Angelica Tapper; [2023]
    Nyckelord :Bildämnet; läromedel; läroböcker; grundskola; arbetsområden;

    Sammanfattning : Den här studien är baserad på tematiska innehållsanalyser av två valda läroböcker i bildämnet och två kvalitativa intervjuer med bildlärare verksamma i grundskolan. Studien syftar till att synliggöra läroböckernas relevans och aktualitet i förhållande till bildämnet genom att ställa frågan: Vilka innehållsliga teman lyfter de valda läroböckerna fram och vilka återfinns i båda? och på vilket sätt kan de innehållsliga teman kopplas till det centrala innehållet för årskurs 7-9 i kursplanen för ämnet bild? Den syftar också till att bidra med en diskussion om bildämnets behov av och bildlärarens förhållande till läromedel, med specifikt fokus på läroböcker genom att ställa frågorna: Hur uppfattar de intervjuade bildlärarna de utvalda läroböckernas innehåll i förhållande till den egna undervisningen? och Vad framträder i lärarnas utsagor vad gäller uppfattning av läromedel generellt i ämnet?Ur undersökningen av de två valda läroböckerna har det framkommit fem gemensamma teman: Konsthistoria, Identitet, Visuell kultur, Filmprojekt/rörlig bild och Porträtt, vilket visar på arbetsområden som anses aktuella i dagens bildundervisning. LÄS MER

  3. 3. Dagvattenhantering med ledningar och intressen som korsar varandra : En kvalitativ fallstudie om hållbar dagvattenhantering för mervärden i Norrköpings kommun

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändring

    Författare :Sara Björk; Joel Börjeson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Klimatförändring och förtätning, tillsammans med behovet av mångfunktionell markanvändning, medför att naturbaserade dagvattensystem som kan skapa mervärden efterfrågas i städer. Utvecklingen präglas dock av en systemtröghet. LÄS MER

  4. 4. Att framställa och förmedla konceptet social hållbarhet. En studie om större företags hållbarhetsrapportering av social hållbarhet i deras lokala verksamhet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Moa Olsson; [2023]
    Nyckelord :Social hållbarhet; hållbarhetsrapportering; större företag; impression management; Social Sciences;

    Sammanfattning : Hållbarhet är ett ständigt centralt och aktuellt fenomen i det moderna samhället, och i takt med hållbarhetens ökande betydelse har även förväntningar på ansvarstagande lett till ökade krav gällande företags hållbarhetsrapportering. Samtidig som krav och förväntningar ökar kan sociala aktörer vända arbetet med hållbarhetsrapportering till sin fördel. LÄS MER

  5. 5. Explosivitetsträning i Svenska elitfotbolls- akademier. Hur Svenska Elit-akademier tränar och testar fotbollsspelarnas explosiva förmåga för pojkar till och med 19 års ålder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Albin Oldberg; [2022-06-29]
    Nyckelord :Fotboll; Explosivitetsträning; Elit; Akademi; Pojkar≤19.;

    Sammanfattning : Under elitfotbollsmatcher idag vet vi att det är viktigt för spelarna att kunna utföra maximala explosiva rörelser såsom accelerationer, inbromsningar, riktningsförändringar och sprinter. Det är därför av yttersta vikt att spelande ungdomar på elitnivå utvecklar sina förmågor i ovan nämnda rörelser så att de väl förberedas på de fysiska krav som ställs på fotbollsspelare under elitfotbollsmatcher. LÄS MER