Sökning: "Kvalitativa intervjuer trygghet"

Visar resultat 1 - 5 av 614 uppsatser innehållade orden Kvalitativa intervjuer trygghet.

  1. 1. ”För mig är du viktig” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt och ansvar för att skapa trygga relationer tillsammans med barnen i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mia Bergkvist; Johanna Caris; [2024]
    Nyckelord :Trygghet; relationer pedagog-barn; förskollärares förhållningssätt; förskollärares ansvar; förskollärare; sociala relationer; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares förhållningssätt och hur de uttrycker sig om sitt ansvar för att skapa trygga och sociala relationer för alla barns utveckling och lärande. I förskolans läroplan anges det att förskolan ska genomsyras av en levande social gemenskap. LÄS MER

  2. 2. ”Trygghet, trygghet, trygghet går före allt.” : En kvalitativ studie om hur de trygga relationerna i förskolan påverkar barns utforskande under leksituationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Håkansson; Emma Lindén; [2024]
    Nyckelord :Attachment; Security; Secure relationships; Attachment theory; Attachment hierarchy; Insecure relationships; Children s needs; Secure base; Safe haven; Strategies; Children; Preschool teacher; Anknytning; Trygga relationer; Trygghet; Anknytningsteorin; Anknytningshierarki; Otrygga relationer; Barns behov; Trygg bas; Säker hamn; Strategier; Barn; Pedagoger; Förskollärare;

    Sammanfattning : När barn börjar i förskolan kan det innebära en stor omställning där barnen får möjligheter till att skapa nya relationer. Relationerna som utvecklas i förskolan kommer att ligga till grund för barns välbefinnande. LÄS MER

  3. 3. ”Det känns som en grupp som har blivit väldigt orättvist behandlad av samhället.” : En kvalitativ studie av de professionellas uppfattningar och erfarenheter avseende gymnasielagens betydelse och konsekvenser för de ensamkommande unga vuxna

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hussein Al Faham; Linus Rysén; [2024]
    Nyckelord :Gymnasielagen; ensamkommande unga vuxna; de professionella; integration; ontologisk trygghet; strategier;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på hur de professionella, som har erfarenhet av att jobba med ensamkommande unga vuxna som har haft tillfälligt uppehållstillstånd enligt gymnasielagen, uppfattar gymnasielagens betydelse och konsekvenser för de ensamkommande unga vuxnas integration, känsla av trygghet samt strategier för att hantera gymnasielagens krav. Studien är baserad på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med tio professionella. LÄS MER

  4. 4. Påverkas anknytningen av introduktionens längd? : En intervjustudie med sex förskollärare om deras uppfattning om introduktion och anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Brolin; Linnea Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Introduktion; anknytning; trygghet; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares erfarenheter av olika introduktionsmetoder med avseende på anknytning och trygghet. Metoden vi använt är kvalitativa intervjuer där vi intervjuat sex förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Anknytning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med sex förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jenny Melin; Josefine Boberg; [2024]
    Nyckelord :Anknytning; förskollärare; trygg anknytning; relationer; omsorg; trygghet;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att diskutera och problematisera begreppet anknytning utifrån några förskollärares uppfattningar om betydelsen av anknytning mellan barn och förskollärare samt att ta reda på vilka sätt förskollärarna själva menar att de arbetar med anknytning. Den teoretiska utgångspunkten som vi följde oss av i vår studie var John Bowlbys (1907–1990) anknytningsteori. LÄS MER