Sökning: "LPO 94 Musik"
Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden LPO 94 Musik.
6. Musiklärares syn på elevinflytande : en komparativ studie mellan Sverige och Nya Zeeland
M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnenSammanfattning : Åsikter om elevers inflytande inom den svenska skolan har sedan 1920-talet förändrats och formulerats olika i skolutredningar och läroplaner. I dagens rådande läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) har jag funnit flera mål och riktlinjer där elevinflytande innefattas. LÄS MER
7. "Det skulle vá väldigt konstigt att inte ha musik och sång"En uppsats om att använda musik och rörelse som ett redskap på förskolan respektive i tidig grundskola
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Både Lpfö 98 och Lpo 94 indikerar tydligt att musik och rörelse bör vara en del av den pedagogiska verksamheten både på förskolan och i skolan, även utöver själva musikämnet. Denna uppsats vill undersöka hur pedagoger på förskola och i tidig grundskola använder musik och rörelse som redskap i den pedagogiska verksamheten, utöver den renodlade musikundervisningen, samt hur de tänker kring detta. LÄS MER
8. Sångglädje och rytmiklust : Musik- och rytmikövningar för sexåringar utifrån Lpo 94 och grundskolans kursplan i musik
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogikSammanfattning : Syftet är att arbeta fram förslag på ett antal musik- och rytmikövningar med sexåringar i förskoleklass som målgrupp. Övningarna syftar till att ge sexåringar goda förutsättningar att utvecklas till starka, självständiga och trygga personer och baseras dels på tidigare forskning om sexåringars psykologiska och musikaliska utveckling, dels på valt strävansmål för normer och värden i Lpo 94 och valda strävansmål i grundskolans kursplan i musik. LÄS MER
9. På spaning efter kreativitet - en innehållsanalys av sex läroböcker i fiolspel
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om och hur svenska läroböcker i fiolspel stimulerar tilleget skapande. I vilken utsträckning och på vilket sätt finns inslag av kreativa momenten isvenska läroböcker i fiolspel? Vi undersökte även om Lpo 94 samt bildandet av SverigesMusik- och Kulturskoleråd [SMoK] kan ha haft betydelse för läroböckerna. LÄS MER
10. Ämnens värde ur skolans och elevens perspektiv
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Anledningen till att vi intresserat oss för ämnens värde grundar sig från tiden då vi läste slöjdutbildningen vid Göteborgs Universitet. Vi stötte på en viss negativism i de estetiska/praktiska (slöjd, musik, bild, idrott) ämnenas värde i förhållande till de teoretiska, både under vår praktik ute på skolor men även från våra lärare på utbildningen. LÄS MER