På spaning efter kreativitet - en innehållsanalys av sex läroböcker i fiolspel

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka om och hur svenska läroböcker i fiolspel stimulerar tilleget skapande. I vilken utsträckning och på vilket sätt finns inslag av kreativa momenten isvenska läroböcker i fiolspel? Vi undersökte även om Lpo 94 samt bildandet av SverigesMusik- och Kulturskoleråd [SMoK] kan ha haft betydelse för läroböckerna. I vilkenomfattning har det nya pedagogiska perspektivet avspeglat sig i form av kreativa moment isvenska läroböcker i fiolspel?Vi har gjort en kvalitativ och kvantitativ innehållsanalys samt en komparativ undersökning avsex valda läroböcker i fiolspel. För analysen skapade vi tre undergrupper, improvisation,komposition och interpretation, för att kategorisera de kreativa inslagen.Studiens resultat visar att de valda läroböckerna, med sammantaget 549 moment, endastinnehåller 20 kreativa moment. Vi ser en marginell ökning av kreativa moment sedan Lpo 94och SMoK:s bildande. Läroböckerna utgivna innan 1994 hade 2,1 % kreativa moment medanläroböckerna utgivna efter år 2000 innehåll 5,9 % kreativa moment. De inslag som ökat mestär improvisationsmoment och antalet kreativa moment är dock fortfarande mycket få.Resultatet från vår undersökning visar att det är viktigt för lärarna inom musik- ochkulturskolan att själva komplettera med kreativa inslag. Vi ser även att det finns ett behov avett gemensamt pedagogiskt synsätt mellan grundskolan och musik- och kulturskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)