Sökning: "LPO 94 Musik"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden LPO 94 Musik.

  1. 11. Flick- eller pojklåt? : en studie om könsspecifika mönster i barns val av musik

    Kandidat-uppsats, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete

    Författare :Catrin Lindström; Katriina Kyllönen; [2008]
    Nyckelord :Genus; identitet; identitetsskapande; könsstereotypa mönster; musik; grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Studien grundar sig på vår hypotes om att de finns könsspecifika mönster i barns val av musik. I studien används både en kvalitativ och kvantitativ metod. Vi har genomfört ett lyssningsexperiment i med 118 elever i F-3 och vi har även genomfört fokusintervjuer med 19 elever i år 1-2. LÄS MER

  2. 12. Räcker det med G-kompet? : En studie kring bedömning inom grundskoleämnet musik

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Sophia Berg; Martina Arvidsson; [2007]
    Nyckelord :Musikpedagogik; Bedömning; Musikundervisning; Kunskapssyn;

    Sammanfattning : Musikundervisningen på högstadieskolorna skiljer sig väsentligt enligt en nationell utvärdering som skolverket genomförde 2003, både beträffande vilka kunskaper eleverna utvecklar samt lärares arbetssituation och förutsättningar. Vilka faktorer är det som påverkar lärares sätt att bedöma kunskaper inom ämnet musik? Är musikaliska kunskaper och prestationer överhuvudtaget mätbara och vilka metoder använder undervisande lärare sig av för att göra bedömningen likvärdig? Det övergripande syftet är att ta reda på vilka moment som verksamma musiklärare i grundskolans sista år betygssätter inom ämnet musik. LÄS MER

  3. 13. Vilka effekter har sång och sånglekar på barnen i skolan?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johanna Forsberg; [2007]
    Nyckelord :Barn; musik; sång; rörelse; lek.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om sång och sånglekar har någon effekt på barn iskolan. Vilka emotionella effekter har sång och sånglekar på barn i skolan? Finns det någontidpunkt på dagen då det är bäst att ha musikinslag? Påverkar det barnens uthållighet? Gynnardet deras lärande? Litteraturen som styrker och ligger till grund för arbetet tar upp musikenspåverkan på barn och deras utveckling. LÄS MER

  4. 14. Vad har genus att göra med musik och identitet? : En studie om musiklärares medvetenhet om genus och syn på musikens betydelse för elevers skapande av genusidentitet.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Matilda Lidström; Erica Enbäck; [2006]
    Nyckelord :Genus; identitet; musik; musikundervisning; skola;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ur ett lärarperspektiv belysa musiklärares medvetenhet om genusproblematik i musikundervisningen i grundskolan samt lärares syn på musikens betydelse för ungas skapande av genusidentitet. Vi antar i enlighet med ett sociokulturellt perspektiv att människor konstruerar sin identitet i relation till sin omvärld. LÄS MER

  5. 15. Musiklärarens påverkan - Grundskolan som mötesplats

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Björn Edqvist; [2006]
    Nyckelord :confidence; curriculum; inspiration; influence; leadership; förtroende; ledarskap; läroplan; påverkan; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Arts and Architecture; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på huvudfrågan: Har musiken i grundskolan någon påverkan på elevens inställning till musik senare i livet? Under studien har nya infallsvinklar tagit form och lett studien till resultatet: Musiklärarens påverkan. Från en relativt smal syn på musikundervisningen i grundskolan har element som t ex läroplaner och ledarskapsteorier vidgat studiens syn för vad musiklärare i grundskolan har haft för styrmedel genom tiden för de fyra läroplanerna, Lgr 62, Lgr 69, Lgr 80 och Lpo 94. LÄS MER