Sökning: "Library and Information Science Education"

Visar resultat 1 - 5 av 184 uppsatser innehållade orden Library and Information Science Education.

  1. 1. Lätt för den som har det svårt underlättar för alla : En kvalitativ studie om relationen mellan folkbibliotekarier och funktionsnedsatta användare angående makt, tillgänglighet och begreppsanvändning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Elin Tingsdal; Sandra Dyrell Englin; [2023]
    Nyckelord :Disability; disability accommodation; accessibility; public libraries; power; authority; library- and information science; prioritized groups; Funktionsnedsättning; anpassning; tillgänglighet; folkbibliotek; makt; auktoritet; bibliotek- och informationsvetenskap; prioriterade grupper.;

    Sammanfattning : According to the Swedish library law from 2013 it is the duty of the library to prioritize diverse groups. These minorities include people who speak other first languages than Swedish, the Swedish national minorities, children and adolescents and people with disabilities. People with disabilities is the focus of this study. LÄS MER

  2. 2. ”Vi är 100% med i klimatmarschen” : en kvalitativ studie om miljöstyrda praktiker på svenska folkbibliotek

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Tova Danielsson Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; Public Libraries; Environment; Climate Practices; Hållbarhet; folkbibliotek; miljö; klimatpraktiker;

    Sammanfattning : This thesis explores on climate practices in public libraries. By mapping internal and user-oriented practices in Swedish public libraries, this study has a two-fold purpose; to understand how libraries engage with environmental and climate issues, and to gain a better understanding of how public libraries perceive their role in contributing to Sweden's climate work. LÄS MER

  3. 3. ”Jag gillar ju algoritmen, på gott och ont” : En fenomenografisk analys av tonåringars informationslandskap på sociala medier

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Monika Israelsson; [2023]
    Nyckelord :Information literacy; adolescents; social media; source evaluation; information practice; Informationslitteracitet; tonåringar; sociala medier; källkritik; informationspraktiker;

    Sammanfattning : This study maps and describes adolescents´ conceptions of information literacy on social media, with the aim of shedding light on their everyday information life and shared information landscape. 7 focus groups with a total of 33 teenagers were conducted and the outcome was analyzed using a phenomenographic approach and the concept of information literacy landscapes. LÄS MER

  4. 4. Det har inte varit top of mind : En kvalitativ studie om folkbibliotekariers erfarenheter av och attityder till Digiteket som kompetensutvecklande resurs.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Frida Clementz; [2023]
    Nyckelord :continuing professional development CPD ; public librarians; public library; Digiteket; professional learning; kompetensutveckling; folkbibliotekarier; folkbibliotek; Digiteket; professionellt lärande;

    Sammanfattning : Changes in society are reflected in librarians' daily work which means they have to continue to develop their competencies after their education in library and information science. Continuing professional development (CPD) via digital resources is a contemporary form of CPD that comes with both opportunities and limitations. LÄS MER

  5. 5. Att söka i tystnaden : en informationsvetenskaplig studie om universitetsstudenters erhållande av information om hiv

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Rebecka Johansson; [2022]
    Nyckelord :Information; library and information studies; information science; information behaviour; HIV; AIDS; CMIS; Comprehensive Model of Information Seeking; information horizon; University students; health information; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to discuss the hiv-related information behavior of University students. Since the AIDS epidemic of the 1980's there has been a shift in the general discourse surrounding HIV, where panic has changed to silence. LÄS MER