Sökning: "Linnea Holgersson"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Linnea Holgersson.
1. "Det vi gör det gör ju barnen också" : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare om deras arbete med värdegrunden inom arbetslaget
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med studien är att få en uppfattning om hur medvetna förskollärare är om deras eget arbete med värdegrunden inom arbetslaget och om de ser en inverkan på barngruppen. Följande frågeställningar behandlas i studien: Hur beskriver förskollärarna samsynen på värdegrundsarbetet i arbetslaget? Samt hur beskriver förskollärarna att arbetslagets värdegrundsarbete återspeglar sig i barngruppen? Studien har utgått från det sociokulturella perspektivet och genomfördes med kvalitativa intervjuer tillsammans med sex yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER
2. “Ni ska alla komma överens om ett svar...” : En kvalitativ studie om hur en kooperativ lärandesituation i samband med problemlösningsuppgifter påverkar elevens individuella prestation och lärande inom matematikämnet
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur kooperativa lärandesituationer påverkar elevers individuella matematiska utveckling genom användning av problemlösningsuppgifter. Studiens bakgrund belyser det innehåll som berör kooperativt lärande, kooperativa lärprocesser, kommunikation, problemlösning samt de matematiska förmågorna. LÄS MER
3. Att utveckla sitt lärande genom andra : En forskningsöversikt om kollaborativt och kooperativt lärande i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : I denna studie har intresset varit att utforska hur kollaborativt och kooperativt lärande påverkar elevers lärande i matematik. Fokus har varit att undersöka vad tidigare forskning har kommit fram till gällande positiva och negativa resultat från att använda kollaborativa och kooperativa lärprocesser i matematikundervisningen. LÄS MER
4. Upplevelsebaserat lärande ur lärarnas perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna undersökning syftade till att undersöka en specifik modell som benämns Upplevelsebaserat lärande. Undersökningen skedde ur ett lärarperspektiv. Materialet samlades in via fyra intervjuer med fem lärare på skolan som utarbetat modellen. Materialet kom att analyseras utifrån den sociokulturella teorin och pragmatismen. LÄS MER
5. "Jag är mer än min vikt" : Hur personer med fetma upplever mötet med vården - en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Antalet personer med fetma har fördubblats sedan 1980-talet. Fetma har visat sig öka risken för flertalet sjukdomar. Samhället är präglat av normer om hur en kropp bör se ut och stigmatiseringen av personer med fetma kan leda till att personer blir lidande. LÄS MER