Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”När jag hör ordet norden så tänker på ett ställe där alla får vara med och tycka osv. Och ett ställe där språket och människorna är viktiga.” : Fallstudie om nordisk identitet genomförd i svensk gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Lindstedt; [2021]
    Nyckelord :nordisk identitet; attityder; grannspråk; skandinaviska språk; nordiska språk; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : I läroplanen för gymnasiet anges att eleverna ska ges möjlighet att utveckla en nordisk identitet. Detta tillfaller svenskämnet då formuleringar om Norden endast återfinns här. LÄS MER

  2. 2. Samordnad Individuell Plan-ur ett skolperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Lindstedt; Erik Skoglund; [2020]
    Nyckelord :Ekologiska modellen; Intervjustudie; Samordnad Individuell Plan; Samordnade insatser; Särskola;

    Sammanfattning : I bakgrunden framkommer att Sverige är ett ekonomiskt starkt land men att det finns utrymme för förbättringar, framförallt när det gäller hur resurser ska fördelas och hur barn blir bemötta inom skolan. Eleverna kommer till skolan med olika förmågor och förutsättningar och behovet av specialpedagogiska insatser ökar. LÄS MER

  3. 3. Musiskt eller traditionellt lärande - hur lär sig eleverna?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefin Klintefelt; Maria Lindstedt; [2010]
    Nyckelord :Musiskt lärande; traditionellt lärande; faktakunskap; engagemang;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte var att redogöra för det musiska lärandet och genom en jämförande undersökning, utreda om musiskt eller traditionellt lärande är mer fördelaktigt för elevernas tillägnande av faktakunskaper. Vidare var syftet också att ta reda på om det fanns ett samband mellan elevernas engagemang och resultatet från den jämförande undersökningen. LÄS MER

  4. 4. En studie av två invänjnings-modeller i förskolan. :  3-dagars och två-veckors modellerna 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Maria Lindstedt; [2009]
    Nyckelord :pre-school model; 3-days method; two-week method; förskolemodell; 3-dagars metoden; två-veckors metoden;

    Sammanfattning : I have made a research about two different methods for introducing small children to Nursery School/Kindergarten. I choose to do this as I have found very little about this in the literature we have studied during my education to become a pre-school teacher. LÄS MER

  5. 5. Jämförelse av plackutbredningen under fyra veckor hos individer som kompletterar sin mekaniska tandrengöring med munsköljning innehållande antingen essenslösning eller CPC samt upplevelser av smak och känsla i munnen - en pilotstudieComparison of plaqueformation during four weeks in individuals who complement their toothbrushing with a mouthrinse containing either essential oils or CPC and their experience of taste and sensation - a pilotstudy

    Kandidat-uppsats, Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Maria Lindstedt; Stefanos Simeonidis; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this pilotstudy was to compare the plaqueformation during four weeks in individuals using a mouthrinse containing either essential oils (Listerine Cool Mint) or CPC (Colgate Total) as a complement to their ordinary toothbrushing. Another purpose was to evaluate the individual’s experiences regarding taste and sensation in the mouth after rinsing. LÄS MER