Sökning: "Matematik su"

Visar resultat 6 - 10 av 220 uppsatser innehållade orden Matematik su.

  1. 6. Lärares utveckling av realiseringar i matematikundervisningen : En longitudinell fallstudie av två lärares lärande under deras tre första år som lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Pagrot Emil; [2023]
    Nyckelord :Matematiklärares lärande; fallstudie; observationer; kommognition; objektifiering; realiseringsträd;

    Sammanfattning : I denna studie beskrivs och diskuteras diskursiva förändringar i nya matematiklärares undervisning för att utveckla beskrivningen av matematiklärares lärande. Lärare har en säregen relation till kunskap och lärande eftersom att lärare behöver både ämneskunskaper och kunskaper om elever och undervisning för att undervisa. LÄS MER

  2. 7. ”Blue-Bot, appen Magiska Trädgården och projektorer” : Förskollärares erfarenheter av att använda olika digitala verktyg i matematikundervisning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fauzia Sara Kitimbo; Georgette Kourie; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; digital kompetens; digitala verktyg; digitala tekniker; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att skapa kunskap om förskollärares syn på matematikundervisning i relation till digitala verktyg. Data samlades in med kvalitativa semistrukturerade intervjuer och analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod. LÄS MER

  3. 8. ”Blue-Bot, appen Magiska Trädgården och projektorer” : Förskollärares erfarenheter av att använda olika digitala verktyg i matematikundervisning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Fauzia Kitimbo; Georgette Kourie; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att skapa kunskap om förskollärares syn på matematikundervisning i relation till digitala verktyg. Data samlades in med kvalitativa semistrukturerade intervjuer och analyserades med hjälp av en tematisk analysmetod. LÄS MER

  4. 9. Utforskande ögonblick : Deritualiserande elevuttryck i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Martin Willert; [2023]
    Nyckelord :Commognition; deritualization; explorative mathematics; teaching; teacher education; Commognition; deritualisering; utforskande matematik; matematikundervisning; lärarutbildning;

    Sammanfattning : Mötet med matematikens utforskande sida har visat sig vara viktigt för elevernas matematiska och intellektuella utveckling. Utforskande matematik upplevs dock som svår av såväl lärare som elever, och i många klassrum dominerar istället en mer traditionell undervisning där renodlade minneskunskaper och upprepning av färdigformulerade procedurer betonas. LÄS MER

  5. 10. Det är dags att bråka! : En litteraturstudie om metoder för undervisning om tal i bråkform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Petra Holmlund Palmquist; Luciana Demander; [2023]
    Nyckelord :Bråk; bråkundervisning; litteraturstudie; matematik; metoder; representationer; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vilka metoder som lärare och speciallärare kan använda för att undervisa om tal i bråkform. Den frågeställning som ligger till grund för studien är att finna metoder som kan främja elevers förståelse och motivation att lära sig om tal i bråkform i framförallt årskurs 4–6. LÄS MER