Sökning: "Moraliska budskap"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden Moraliska budskap.

  1. 11. ZomB(ie)-uppsats - En textanalytisk jämförelse av samhällskritiken i Dawn of the Dead-filmerna

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Christian Bergenstråhle Kostiw; Pontus Flodin; [2011]
    Nyckelord :Textanalys; Dawn of the Dead; Samhällskritik; Diskurs; Dramatica; Generationsskiften; Social evolution; Kulturell förändring; Social Sciences;

    Sammanfattning : Våra kulturella och sociala referensramar byggs upp delvis med hjälp av historier. Det är genom historier som människan genom tiderna förmedlat etiska och moraliska budskap från generation till generation. Genom historier har också vårt samhälle och dess strukturer kritiserats och omvärderats för att förbättras ända sedan antiken. LÄS MER

  2. 12. Framing Nafta : - en kritisk diskursanalytisk studie över Naftas representation i New York Times 1993 och 2009/2010

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Linda Karlsson; [2011]
    Nyckelord :NAFTA; New York Times; Kritisk Diskursanalys; Framing; Entman; Van Dijk; Fowler; Konsensusideologi; diskursideologi; Vi och de andra; källanvändning; 1993 och 2009 2010.;

    Sammanfattning : Frihandelsavtalet Nafta (North American Free Trade Agreement) slöts den 1:a januari 1994 mellan USA, Kanada och Mexiko.Synen på fri handel har alltid varit en laddad ideologisk fråga och det var främst fackföreningsrörelsen och miljörörelsen som kom att rikta den skarpaste kritiken mot Nafta. LÄS MER

  3. 13. En droppe i havet - om empowerment och vardaglig miljöpraktik

    C-uppsats,

    Författare :Jenny Roxenius; [2008-03-19]
    Nyckelord :miljöpraktik; empowerment; identitet; ; livsstil; känslor;

    Sammanfattning : Titel: En droppe i havet? om empowerment och vardaglig miljöpraktik Författare: Jenny Roxenius Handledare: Stefan Schedin Typ av arbete: Examensarbete i sociologi Tidpunkt: Januari 2008 Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att söka utforska och skapa en bild av de tolkningar människor gör i fråga om sitt vardagliga miljöhandlande i ett försök att förstå varför handlandet skiljer sig åt, samt vilka sociala och socialpsykologiska mekanismer som kan ses inverka. De huvudsakliga frågeställningarna lyder: Hur relaterar självmakt och identitet till miljöpraktik? samt: Vilken roll spelar moraliska och känslomässiga aspekter för miljöpraktik? Metod och material: Datainsamling genomfördes med kvalitativ semistrukturerad intervju. LÄS MER

  4. 14. Upplevelser och hanterande av moralisk stress : - en studie bland socialsekreterare på socialkontor väster, Örebro

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Cecilia Billing; Linn Klintenberg; Hanna Ledstam; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Örebro universitet Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap Socialt arbete C-uppsats 41-60 p Titel: Upplevelser och hanterande av moralisk stress – en undersökning bland socialsekreterare på socialkontor väster, Örebro Författare: Cecilia Billing, Linn Klintenberg & Hanna Ledstam Handledare: Erik Flygare Sammanfattning Huvudsyftet med denna studie är att undersöka om moralisk stress förekommer på socialkontor väster i Örebro. Mer precist vill vi undersöka om socialsekreterarna upplever några hinder i arbetet för att utföra sina uppgifter på ett sätt som de anser är moraliskt rätt, hur man i så fall reagerar på dem och vilka strategier man använder för att hantera detta. LÄS MER

  5. 15. Marknadsföring till barn : Vilken väg kan företagen välja?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Ola Alvarsson; Jenny Rasmussen; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi blir idag överrösta av budskap från företag som vill att vi ska köpa deras produkter. Det blir därmed svårare för företagen att övertyga konsumenterna om att just deras produkt är den bästa för dem. Företagen måste sticka ut ur mängden och väcka kundens intresse genom att skapa en relation genom marknadsföringen. LÄS MER