Sökning: "Naturvetenskapsundervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade ordet Naturvetenskapsundervisning.

  1. 11. Aktiva högstadieelever : En litteraturstudie av effekter av aktiva lärmetoder i naturvetenskaplig undervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Erica Newkumet; [2022]
    Nyckelord :active learning; science; junior high school; year 7-9; problem based learning; peer instruction; just-in-time teaching; flipped classroom; aktivt lärande; naturvetenskap; högstadiet; årskurs 7-9; problembaserat lärande; peer instruction; just-in-time teaching; flippat klassrum
;

    Sammanfattning : Många studier har genom åren visat på effektiviteten av aktiva lärmetoder hos studenter på universitet och senare även i undervisning av små barn. Effekten av dessa metoder på högstadieungdomar är däremot inte väl kända. LÄS MER

  2. 12. Naturvetenskapsundervisning i förskolan : Påverkande ramfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eriksson Felicia; [2021]
    Nyckelord :Naturvetenskapsundervisning; Naturvetenskap; Förskollärare; Ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares syn på undervisning i naturvetenskap samt ämnets utrymme i förskolans undervisning. Syftet bryts ner i följande forskningsfrågor: Hur beskriver förskollärare den naturvetenskapliga undervisningen i förskolan? Vilket utrymme ger förskollärare naturvetenskapen i förskolan? Hur kan detta utrymme förklaras? Frågorna undersöktes genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 13. Lärares syn på utomhuspedagogik i naturkunskap : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rebecka Poulsen; Daniella Spring; [2021]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; naturkunskap; grundskolan; lärarperspektiv; naturvetenskapsundervisning;

    Sammanfattning : Undervisningens syfte i naturkunskap är att ge eleverna förståelse för sig själva och omvärlden de lever i (LGR11 rev. 2019). Vår skyldighet som blivande lärare är att se till att alla elever lyckas, därför ligger det i vårt intresse att hitta samt tillämpa arbetssätt som främjar undervisningen i ämnet. LÄS MER

  4. 14. Naturvetenskap och hållbar utveckling som innehåll i förskolan : en fallstudie om kommunikationens betydelse i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Karlsson; Linda Lindau; [2021]
    Nyckelord :Förskola; kommunikation; naturvetenskap; hållbar utveckling; variation;

    Sammanfattning : Syftet med denna fallstudie är att undersöka och synliggöra hur förskollärare kan kommunicera i en naturvetenskaplig aktivitet som berör hållbar utveckling. Vi har valt att fokusera att titta närmare på förskollärarens kommunikation och frågeställningar i relation till barnens uttryck. LÄS MER

  5. 15. Hur uppfattar elever vardagskopplingar i biologiundervisningen? : En undersökning av svenska gymnasieelevers syn på biologiundervisningens kopplingar till vardagslivet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Lina Eklund; [2021]
    Nyckelord :Verklighetsanknytning; vardagsanknytning; verklighetskoppling; motivation; naturvetenskapsundervisning; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka elevers upplevelse av vardagskopplingar i undervisningen av ämnet biologi i en svensk gymnasieskola. Forskning visar att många elever tycker att naturvetenskapliga ämnen är svåra samtidigt som intresset för dessa ämnen sjunker med elevers stigande åldrar. LÄS MER