Sökning: "Naturvetenskapsundervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade ordet Naturvetenskapsundervisning.

  1. 21. I ett hav av digitala läromedel : En analys av fritt tillgängliga digitala läromedel inomhållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Hult; Caroline Hansson; [2018]
    Nyckelord :Biologi; Digitala läromedel; Digitalisering; Hållbar utveckling; Läromedelsanalys; Naturvetenskapsundervisning;

    Sammanfattning : Mängden digitala läromedel har bidragit med nya utmaningar, då det ställer nya krav på hur lärare väljer ut dem. Syftet med studien är att analysera möjligheter för lärande i digitala läromedel, inom ämnet biologi. LÄS MER

  2. 22. Lärares användning av NTA:s digitala "Kroppen" : En studie baserad på intervjuer med lärare och elever för att undersöka om NTA:s digitala läromedel "Kroppen" kan främja elevers intresse och lärande i årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Aleks Sigfridsson; [2018]
    Nyckelord :Digitala läromedel; naturvetenskapsundervisning; NTA; simuleringar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare beskriveratt NTA:s digitala läromedel "Kroppen" kan användas för att stödja elevers lärande i naturvetenskap samt vilka upplevelser elever beskriver i samband med arbete med NTA:s digitala läromedel "Kroppen"? Studiens metod utgörs av kvalitativa intervjuer med fyra lärare och fyra fokusgrupper med tre elever i vardera fokusgrupp samt en femte fokusgrupp med fyra elever. Det teoretiska ramverk studien utgått ifrån är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 23. På upptäcktsfärd i krabaternas land : En kvalitativ studie av yngre elevers meningsskapande kring biologisk mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Anton Nyström; [2018]
    Nyckelord :Biologisk mångfald; hållbar utveckling; estetik; ekologisk literacitet; grundskolan;

    Sammanfattning : Den här studien behandlar elevers meningsskapande kring den biologiska mångfalden i förna som samlats in på skolgården. Syftet med denna studie är att generera kunskap om vad direkta naturmöten i kombination med estetiska aktiviteter får för konsekvenser för elevers meningsskapande i mötet med ett ekosystem. LÄS MER

  4. 24. Då jag förstår : En fallstudie om flerspråkiga och nyanlända elevers meningsskapande i och erfarenheter av naturvetenskaplig undervisning på mellanstadiet

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Disa Karlsson Malik; [2017]
    Nyckelord :nature science; artefacts; multilingualism; translanguaging; meaning-making; naturvetenskapsundervisning; artefakter; flerspråkighet; transspråkande; meningsskapande;

    Sammanfattning : Dagens svenska samhälle innefattar ett stort kulturellt kapital och en omfattande språkflora. Den språkrikedom som finns i vår omgivning kan direkt avspeglas i klassrummet där nästintill alla landets klassrum är flerspråkiga. LÄS MER

  5. 25. Vad har utomhuspedagogik för effekt på elevers intresse och kunskaper i naturvetenskap?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Julia Persson; Frida Ängehult; [2017]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; naturvetenskap; grundskolan f-3; utomhusdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att besvara frågorna om hur utomhuspedagogisk naturvetenskapsundervisning påverkar elevers intresse, motivation och kunskaper i ämnet, samt lärarens roll i undervisningen. Genom en systematisk litteraturstudie har vi samlat aktuell forskning kring vårt valda område, som sedan sammanställts och diskuterats i relation till frågeställningarna. LÄS MER