Sökning: "Nyckelord: Inlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden Nyckelord: Inlärning.

  1. 1. Lärare-elev-relationen och dess påverkan på elevernas motivation i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Mehrnaz Rostampour; [2023]
    Nyckelord :Effective teaching; lärare-elev-relation; motivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka vikten av goda relationer mellan lärare och elever i matematikundervisning. I studien undersöker jag också lärarens profession utifrån begreppet”effective teaching” för att se hur den goda lärare-elev-relationen kan påverka elevens matematikinlärning. LÄS MER

  2. 2. Advancing Keyword Clustering Techniques: A Comparative Exploration of Supervised and Unsupervised Methods : Investigating the Effectiveness and Performance of Supervised and Unsupervised Methods with Sentence Embeddings

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Filippo Caliò; [2023]
    Nyckelord :Keyword Clustering; Supervised Learning; Unsupervised Learning; Cluster Labels; Natural Language Processing; Sentence Embeddings; Nyckelord Klustring; övervakad inlärning; oövervakad inlärning; klustermärkning; naturlig språkbehandling; Inbäddning av meningar;

    Sammanfattning : Clustering keywords is an important Natural Language Processing task that can be adopted by several businesses since it helps to organize and group related keywords together. By clustering keywords, businesses can better understand the topics their customers are interested in. LÄS MER

  3. 3. Närområdesundervisningens påverkan på elevers historiemedvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fanny Lundgren; Frida Bäckström; [2022]
    Nyckelord :närområdesundervisning; historiemedvetenhet;

    Sammanfattning : Ett stort fokus i kursplanen för historia ligger på elevers historiemedvetenhet. Läroplanen (2011, s. 205) bedömer således att det är viktigt att elever kan se samband mellan dåtid, nutid och framtid. Denna förmåga har dock visat sig vara begränsad hos många elever. LÄS MER

  4. 4. Drama & berättandets inflytande över barns socioemotionella utveckling : En kvalitativ studie om sju pedagogers uppfattningar om drama& berättandets inflytande över barns socioemotionellautveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sâna Laajab; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka sju pedagogers uppfattningar om hur barns socioemotionella utveckling påverkas i relation till de estetiska aktiviteterna såsom berättande och drama. Vår studie utgår ifrån Vygotskijs sociokulturella perspektiv som argumenterar att kommunikation och språk spelar en central roll för barns socioemotionella utveckling, som exempelvis lek som rollspel eller berättande. LÄS MER

  5. 5. Medvetenhet om ord : En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :annika Wiberg Storkamp; [2022]
    Nyckelord :Explicit undervisning; ordinlärning; språklig tillgänglighet; språklig sårbarhet; språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Wiberg Storkamp, Annika (2022). Medvetenhet om ord- En studie om undervisning av ord och begrepp för elever med språkstörning. Speciallärarprogrammet inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER