Lärare-elev-relationen och dess påverkan på elevernas motivation i matematikundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka vikten av goda relationer mellan lärare och elever i matematikundervisning. I studien undersöker jag också lärarens profession utifrån begreppet”effective teaching” för att se hur den goda lärare-elev-relationen kan påverka elevens matematikinlärning. Frågeställningarna i studien är: Hur menar några matematiklärare i högstadiet att en god lärare-elev-relation kan motivera eleverna och skapa ämnesintresse och engagemang hos dem? Hur menar lärarna att lärare-elev relationen påverkar elevernas matematiklärande? Och vad kan lärare göra för att stärka lärare-elev-relationen? Studien utgår från den kvalitativa forskningsstrategin, och undersökningen är genomförd med semistrukturerade intervjuer. De som deltar i undersökningen är matematiklärare i högstadiet, årskurs 7–9. Studiens teoretiska perspektiv är sociokulturella perspektiv, effective teaching och fenomenografiska perspektiv. Tidigare forskning baseras på tre delar: lärande, lärare-elev-relation och motivation. Empirin analyseras med hjälp av det fenomenografiska perspektivet, som ska vara neutralt och utan ”första persons” perspektiv, och analysen fokuserar på de intervjuades utsagor, alltså på ”andra persons”. Analysen av resultatdelen utifrån teoretiska perspektiv och tidigare forskning visar att lärarna tycker att den positiva och goda relationen mellan lärare och elev har en positiv inverkan på elevernas inlärning och motivation och att den hjälper eleverna att prestera bättre i skolan. Enligt effektiv undervisning (effective teaching) finns det samband mellan lärandemiljön, undervisningen och lärarens egenskaper. En trygg lärandemiljö med god stämning, en god undervisning, lärarens ämneskompetens och lärarens relationskompetens, leder till att eleverna blir sedda och hörda. De får förtroende för sina lärare, och deras självförtroende ökar. Det gör att de känner sig motiverade och högpresterande, och deras inlärning utvecklas.  Nyckelord: effective teaching, lärare-elev-relation, motivation

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)