Sökning: "Problemlösningsuppgift"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet Problemlösningsuppgift.

  1. 1. Upptäck matematiken! : En empirisk studie om hur unga elever använder laborativt material vid problemlösning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Eriksson; Lina Fornander; Lisa Nordmark; [2023]
    Nyckelord :Matematik; laborativt material; konkret material; förståelse; kommunicera; RME; Realistic mathematical education; multibasmaterial; modell av; modell för; problemlösning; taluppfattning;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie utgår från problemlösningsuppgifter och syftar till att beskriva hur ungaelever använder laborativt material i en problemlösningsuppgift, samt hur eleverna utvecklar modelleri sina lösningar. Empirin till studien har samlats in genom intervjuer och observationer. LÄS MER

  2. 2. Uppgiften var bra för då behöver man inte tänka på bara ett sätt : Elevperspektiv på problemlösning och öppna matematiska problem

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Bianca Kulenovic; Hanna Olsson; Josefin Trege Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; öppna matematiska problem; problemlösningsuppgift; upplevelser; strategier; representationer;

    Sammanfattning : Den här empiriska studiens syfte var att undersöka lågstadieelevers upplevelser med att arbeta med öppna matematiska problem genom intervjuer, samt att skapa en större förståelse för hur elever kan lösa dessa typer av uppgifter med hjälp av representationer och lösningsstrategier.  Datan har analyserats utifrån en kvalitativ tematisk analys. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning i matematik: En studie om lärarens återkoppling och dess effekt på elevers prestation igrundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sabina Liljegren; [2023]
    Nyckelord :Matematik; återkoppling; problemlösning; formativt arbetssätt; lösningsstrategier;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur matematiklärare i årskurs 3 arbetar med problemlösning i undervisningen och hur de använder återkoppling för att utveckla elevernas matematikkunskaper. Semistrukturerade intervjuer genomfördes där åtta lärare från tre olika skolor inom samma kommun deltog. LÄS MER

  4. 4. Globalt är kanske också lokalt här? : Flerspråkighet, en fördel i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Salander; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; kommunikation; matematikundervisning; mångkulturellt lärande;

    Sammanfattning : För att skapa en förståelse för hur flerspråkigheten syns i klassrummet genomfördes denna studie med avsikt att lyfta fram fördelar med ett flerspråkigt klassrum i matematikundervisningen. I denna studie syftar flerspråkighet till elever som minst talar två språk flytande och har ett annat språk än det som nyttjas i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Problemlösning i matematikundervisningen : En intervjustudie om betydande aspekter i problemlösning som lärare i årskurs 1–3 tar hänsyn till

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Karolina Haapaniemi; [2022]
    Nyckelord :lärarens roll; matematikundervisning; matematiska resonemang; problemlösning; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att belysa vilka aspekter i problemlösning som lärare i årskurs 1–3 tar hänsyn till när de planerar och genomför sin matematikundervisning. Genom semistrukturerade intervjuer av fyra verksamma lärare samlades data in för att vidare analyseras genom den fenomenografiska analysmetoden. LÄS MER