Sökning: "Pupils with special requirements"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Pupils with special requirements.
1. En översikt av inkludering i modersmålsundervisning, med fyra modersmålslärare i arabiska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : An expected knowledge contribution is to make visible the work of some mother tongue teachers with teaching primary school pupils in difficulties and to draw attention to the phenomenon including mother tongue teaching. The theories used in the study for analysis of empirical data and discussion are sociocultural theory, differentiated teaching and inclusive perspectives. LÄS MER
2. Lärares uppfattningar om specialpedagogens yrkesroll - En halvstrukturerad kvalitativ intervjustudie med åtta lärare
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Special educational needs coordinators (SENCOs) and Special education teachers (SETs) (Abbott, 2007), which in Sweden are referred to as specialpedagoger and speciallärare – two different professions or just the same? In retrospect the field of special needs education (SNE) reveals a certain vagueness whether both categories are entitled and at times there has been only one education and one profession instead of two. At present there are two, but this study indicates that opinions on the working field differ when it comes to the interpretation of the professions. LÄS MER
3. Konsten att bedöma kunskaper hos elever i grundsärskolan : En intervjustudie med lärare som tar emot nya elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Denna studies syfte är att beskriva hur lärare i grundsärskolan ser på sitt bedömningsuppdrag isamband med att nya elever tas emot i verksamheten. I grundsärskolan undervisas elever som pågrund av en intellektuell funktionsnedsättning (IF) inte bedöms ha förutsättningar att uppnågrundskolans kunskapskrav. LÄS MER
4. Har alla elever möjlighet att lyckas? : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver sitt tolkningsutrymme av kunskapskraven
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Author: Jessica HauschildtTitle:Have all students the opportunity to succeed? -a qualitative study on how teachers disclosestheir interpretation space of the knowledge requirements[translate]Supervisor:Maria Bangura Arvidsson The purpose of the paper was to investigate whether there were similarities and differences between how teachers described their interpretation space of the knowledge requirements. Collection of empirical data was done through four interviews with primaryschool teachers from different schools in the same municipality. LÄS MER
5. Virtuell simulerad undervisning om språkutredning i speciallärarutbildningen : om lärande, etik och bedömningspraktik
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka betydelsen av att använda virtuell simulerad undervisning (virtual reality, VR) i speciallärarutbildningen med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling som alternativ och komplement till autentiska test med elever för att belysa lärande, etiska aspekter och bedömningsformen i en VR-miljö. Bakgrunden till studien är att speciallärarstudenterna behöver öva upp sina färdigheter i att genomföra språk-, skriv- och läsutredningar. LÄS MER