Sökning: "Road decomposition method"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Road decomposition method.

  1. 1. When is Electric Freight Cost Competitive? : Computational modeling and simulation of total cost of ownership for electric truck fleets

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Anton Zackrisson; [2023]
    Nyckelord :electric freight; battery-electric trucks; total cost of ownership; decision making under deep uncertainty DMDU ; cost-competitiveness; exploratory modeling and analysis EMA ; EMA workbench; quasi-Monte Carlo method; VRP; EVRP; elektrifiering; godstransport; elektriska lastbilar; total ägandekostnad; kostnadskonkurrenskraft; ruttoptimering;

    Sammanfattning : Battery electric trucks (BETs) offer environmental benefits in terms of reduced carbon emissions and enhanced energy efficiency but have been challenged with economic viability compared to conventional internal combustion engine trucks (ICETs) caused by substantial acquisition costs, limited charging infrastructure, and concerns regarding range and payload capacity.  Previous studies focus on TCO at the vehicle or policy level but overlook the system and firm-level impacts. LÄS MER

  2. 2. Dekomponeringsanalys av personbilstrafikens CO2-utsläpp i Sverige 1990–2015

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Naturresurser och hållbar utveckling

    Författare :Christelle Kalla; [2019]
    Nyckelord :Decomposing analysis; Logarithmic Mean Divisia Index; passenger cars; fossil emissions; HBEFA; Dekomponeringsanalys; Logarithmic Mean Divisia Index; personbilstrafik; fossila utsläpp; HBEFA;

    Sammanfattning : År 2045 ska Sverige uppnå territoriella nettonollutsläpp och till år 2030 ska utsläppen från transportsektorn ha minskat med 70 % jämfört med år 2010. Sveriges vägtrafik står för en tredjedel av de totala växthusgasutsläppen. För att uppnå klimatmålen bör de mest lämpade styrmedlen och åtgärderna prioriteras. LÄS MER

  3. 3. Ersättning vid inrättande av vattenskyddsområde

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Erika Montelius; Pavlovic Marija; [2018]
    Nyckelord :Compensation; water protection; water supply; Ersättning; vattenskyddsområde; vattentäkt;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utreder om det går att reglera lagstiftning gällande ersättning vid rådighetsinskränkning på den enskilda fastighetsägarens mark, i de fall då expropriation sker i syfte att främja miljöskydd för specifikt ändamål. Utredningen avgränsas till miljöskyddet, specifikt vattenskyddsområden. LÄS MER

  4. 4. Active Noise Control with Virtual Reference Signals in an FXLMS Algorithm

    Master-uppsats, KTH/MWL Marcus Wallenberg Laboratoriet

    Författare :Johan Nygren; [2018]
    Nyckelord :road noise; active noise control; FXLMS; virtual reference signals; vagbuller; aktiv bullerbekampning; FXLMS; virtuella referenssignaler;

    Sammanfattning : Noise pollution from road traffic is one of the greatest environmental issues in modern day, and the social cost for road traffic noise was estimated to over 16 billion SEK per year in Sweden in2014. Passive or active control methods can be used to reduce the noise. LÄS MER

  5. 5. Transfer Path Analysis of a Passenger Car

    Master-uppsats, KTH/MWL Marcus Wallenberg Laboratoriet

    Författare :Jakub Cinkraut; [2015]
    Nyckelord :Transfer Path Analysis TPA ; Tyre cavity resonance; Deflection shape analysis; Source Path Contribution SPC SW; Impedance matrix method; Road decomposition method;

    Sammanfattning : Even though there are no regulations on the interior noise level of passenger cars, it is a significant quality aspect both for customers and for car manufacturers. The reduction of many other car noise sources pushed tyre road noise to the forefront. LÄS MER