Sökning: "Språklig förebild"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden Språklig förebild.

  1. 6. “Förskolläraren som språklig förebild för flerspråkiga barn” : “Stöttning och utmaning från dag ett”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Christina Aldeman; Natalia Spiridonova; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; vardagliga aktiviteter; stöttning; utmaning; modersmål; dialog; barns erfarenheter och intressen.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskollärares språkutvecklande arbetssätt med flerspråkiga barn i vardagliga aktiviteter. Syftet besvarades genom två frågeställningar kopplat till hur förskollärare stöttar och utmanar de flerspråkiga barnen i svenska samt hur barns modersmål tas tillvara. LÄS MER

  2. 7. Litteracitetutveckling under högläsning- ett delat ansvar? : En studie om förskollärares uppfattning av högläsningsom litteracitetutvecklande möjlighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lena Eklund; Sanna Granberg Nylander; [2021]
    Nyckelord :ansvar; barnsyn; förskollärare; högläsning; uppfattning; utveckling av litteracitet.;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i begreppet litteracitet var syftet med denna kvalitativa studie att utveckla kunskap om vilken uppfattning verksamma förskollärare har om högläsning som litteracitetutvecklande möjlighet. Studien tog sin början i observationer som mynnade ut i gruppintervjuer vilka baserades på upptäckter från observationerna. LÄS MER

  3. 8. Engelska eller svenska som undervisningsspråk? : En studie om lärares muntliga språkanvändning i ämnet engelska, åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Roberts; [2021]
    Nyckelord :Engelskundervisning; Förstaspråk; Målspråk; Språklig förebild; Undervisningsspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att synliggöra lärares användning av svenska och engelska i engelskundervisningens muntliga delar samt beskriva på vilket sätt språken används av lärare. Dessutom belyser studien vilka uppfattningar om val av språk som förs fram av lärare och hur väl deras uppfattningar överensstämmer med deras faktiska språkanvändning. LÄS MER

  4. 9. How fun is life, how is everything, how are you?: Förslag till en alternativ diskurs om normbrytande funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Hanna Hansen; [2020]
    Nyckelord :normbrytande funktionsvariation; diskurs; familjeforskning; frigörelse; kritisk pedagogik; critical pedagogy; literacy; critical disability studies; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att föreslå en alternativ diskurs om normbrytande funktionsvariationer. I analys av intervjufilmer med familjer där det finns en familjemedlem med en normbrytande funktionsvariation undersöks hur en nuvarande dominerande diskurs verkar förtryckande. LÄS MER

  5. 10. Inkluderande och språkutvecklande undervisning på högstadiet : en enkätstudie om fysisk lärmiljö, lärtillfällen och interaktioner

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ewa Magnusson; John Davidsson Söderberg; [2020]
    Nyckelord :inkludering; språkutvecklande undervisning; högstadiet; fysisk lärmiljö; lärtillfällen; interaktioner; specialpedagogik; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka högstadielärares uppfattningar om i vilken utsträckning de arbetar inkluderande och språkutvecklande i sin undervisning. Studien utgår från de tre dimensionerna- fysisk lärmiljö, lärtillfällen och interaktioner i definitionen av språkutvecklande undervisning och ett sociokulturellt och relationellt perspektiv på lärande. LÄS MER