Sökning: "Språklig förebild"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden Språklig förebild.

  1. 11. Språkutvecklande arbetsmetoder i årskurs 4-6 : En litteraturstudie om elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tove Svensson; Jessica Oppmark; [2020]
    Nyckelord :Språkutvecklande arbetssätt; läsförståelse; språkutvecklande metoder; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att beskriva vilka språkutvecklande metoder som modern forskning lyfter fram för att utveckla elevernas läsförståelse i ett heterogent klassrum. Materialet är internationellt, vilket ger ett brett pedagogiskt perspektiv, och grundar sig i den sociokulturella teorin om lärande som bygger på Vygotskys teori om den närmaste utvecklingszonen. LÄS MER

  2. 12. Språkinlärningsinteraktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pia Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Klassrumsobservation; Språkinlärning; Språkinteraktion; Språklig sårbarhet; Språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractEriksson, Pia (2018). Språkinlärningsinteraktion. Speciallärarprogrammet, Institutionen förskolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.Förväntat kunskapsbidragElever med språkstörning har svårigheter att nå kunskapskraven då språkliga förmågor är icentrum i skolans läroplan. LÄS MER

  3. 13. Lärares användning av målspråket i den engelska undervisningen för åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Ida Maria Vidmark; [2018]
    Nyckelord :Kommunikation; Målspråksanvändning; Språklig förebild; Andraspråksinlärning; Engelskundervisning.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur lärare använder målspråket i engelskundervisningen, detta görs genom att undersöka lärarnas förhållningssätt till målspråksanvändning samt i vilken utsträckning och på vilket sätt de kommunicerar på målspråket i undervisningen. Med utgångspunkt i teorier och forskning kring språkinlärning och målspråksundervisning har en kvalitativ studie genomförts med hjälp av en intervju och två observationer med respektive lärare. LÄS MER

  4. 14. ”Any frågor?” : En studie om lärares användning av talad engelska i engelskundervisningen inom årskurs 4-6.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Danielsson; Johanna Håkansson; Hanna Wiss; [2017]
    Nyckelord :Stöttning; muntlig förmåga; engelska; målspråk; språklig förebild; språkligt självförtroende.;

    Sammanfattning : InledningVår studie fokuserar på hur lärare använder sig av talad engelska i undervisningen samt ivilken utsträckning. Läroplanen har utvecklats och en allt mer kommunikativ syn på lärandehar vuxit fram. LÄS MER

  5. 15. Samtal med barn : Hur pedagoger ser på de vardagliga och icke-planerade samtalen som metod för att främja barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Pallin; [2014]
    Nyckelord :vardagliga och icke-planerade samtal; förskola; språkutveckling; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattningar om hur de använder vardagliga och icke-planerade samtal för att främja barns språkutveckling, samt vilken potential detta arbete kan ha. Undersökningen utgick ifrån en kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer som genomfördes med sex aktiva förskolepedagoger. LÄS MER