Sökning: "Tove Svensson"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Tove Svensson.

  1. 1. Faktorer som påverkar bemötandet av patienter med psykisk ohälsa inom somatisk akutsjukvård - ett sjuksköterskeperspektiv : En allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Tove Svensson; Lindell Joakim; [2023]
    Nyckelord :akutmottagning; bemötande; psykisk ohälsa; sjuksköterska; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är en del av det moderna samhällets folksjukdomar och personer som lider av psykisk ohälsa har ofta en större prevalens att drabbas av samsjuklighet med ökad risk för fysisk ohälsa. Patienter med psykisk ohälsa uppsöker frekvent somatiska akutmottagningar där de inte alltid erhåller adekvat vård på grund av flera olika faktorer, som att sjuksköterskorna inte besitter rätt kunskap eller prioriterar andra patientgrupper. LÄS MER

  2. 2. Ett "lämpligt" föräldraskap - En kvalitativ studie om yrkesverksammas förhållningssätt till en önskan av att bli förälder på LSS-boende för personer med en intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Emilie Håkansson; Tove Svensson; [2023]
    Nyckelord :intellectually disabled parents; staff opinion of intellectually disabled parents; professional attitudes of intellectually disabled parents and people with intellectual disabilities pregnancy; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine professionals´ attitudes toward intellectually disabled people wanting to become parents in housing with special services for adults. The study also highlights how the professional´s response to such situations and what difficulties it may lead to. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar av fenomenet läsförståelse : En fenomenografisk intervjustudie på lärare som undervisar i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tove Svensson; [2022]
    Nyckelord :Reading comprehension; conceptions; phenomenography; teaching; grade 4–6; Läsförståelse; uppfattningar; fenomenografi; undervisning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur lärare, som undervisar i årskurs 4–6, kan uppfatta fenomenet läsförståelse. Forskning om läraruppfattningar av läsförståelse är begränsad och fler undersökningar bör genomföras. LÄS MER

  4. 4. "Alla ska ju känna sig delaktiga" : En studie som beskriver fem specialpedagogers tankar om barns delaktighet inom barn- och ungdomshabiliteringen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Tove Svensson; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Barn- och ungdomshabiliteringen; Kommunikation; Barns kognitiva mognad; Barns röster; Funktionsnedsättning; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur specialpedagoger berättar om barns delaktighet på barn- och ungdomshabiliteringen. Den första av två frågeställningar handlade om hur specialpedagoger beskriver  vilka möjligheter det finns för barns delaktighet i deras habilitering. LÄS MER

  5. 5. Att utbilda för en hållbar framtid : En kvalitativ studie om hur fyra skolor inom Örebro kommun (F-3) integrerar de tredimensionerna; miljömässig, social och ekonomisk av hållbar utveckling i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tove Svensson; Anna Tivemo; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; undervisningen; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Hur lärare integrerar hållbar utveckling i undervisningen samt vilka möjligheter ochutmaningar som kan identifieras i undervisningen gällande elever i årskurs F-3 är relativtoutforskat. Vår studie handlar om att få inblick i hur fyra olika lärare integrerar hållbarutveckling i undervisningen, på vilket eller vilka sätt de tre dimensionerna; miljömässig,social och ekonomisk tar sig uttryck i undervisningen samt vilka möjligheter och utmaningarsom kan identifieras i arbetet med hållbar utveckling. LÄS MER