Sökning: "Studie- och yrkesvägledning vägledare"
Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden Studie- och yrkesvägledning vägledare.
21. Vägledning versus karriärcoachning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie berör dilemmat att relationen mellan de konkurrerande verksamheterna studie- och yrkesvägledning och karriärcoachning är näst intill outforskad, samtidigt som statliga utredningar visar att vägledningsverksamheten är otydlig. Därför har denna studie syftet att undersöka vuxnas värdering av studie- och yrkesvägledning samt karriärcoachning, för att synliggöra vilka delar av yrkesrollerna som eventuellt behöver förtydligas. LÄS MER
22. Att vägleda i lokala kontexter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Kompetensbristen är en stor global utmaning för framtiden. Såväl internationellt, nationellt som ur ett regionalt perspektiv. LÄS MER
23. Fungerande samarbeten mellan lärare och studie- och yrkesvägledare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Flera utredningar har konstaterat att samarbetet mellan vägledare och lärare oftafungerar otillfredsställande och att så har varit fallet under lång tid. Ändå finns detskolor där samarbetet fungerar väl och där studie- och yrkesvägledning betraktas somett ansvar för all personal på skolan. LÄS MER
24. Att göra sig tillgänglig
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vägledning är viktigt både ur ett individ- och ett samhällsperspektiv. Trots detta visar statistik att varje vägledare inom skolväsendet ansvarar för flera hundra elever och Skolinspektionen fastställer att vägledningen är undermålig. LÄS MER
25. Studie- och yrkesvägledares uppdrag - vägledare eller vaktmästare? : En kvalitativ studie om hur studie- och yrkesvägledares uppdrag tolkas
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med vår studie var att tydliggöra hur studie- och yrkesvägledaren själv tolkar sitt uppdrag men även hur dennes chef, rektor eller enhetschef tolkar uppdraget. Dessutom ville vi se vilka för- och nackdelar som respondenterna upplevde beroende på hur studie- och yrkesvägledningen organiserades på respektive arbetsplats. LÄS MER