Sökning: "Tolkningsrepertoar"

Visar resultat 21 - 25 av 60 uppsatser innehållade ordet Tolkningsrepertoar.

  1. 21. KVINNA OCH CHEF : En diskurspsykologisk uppsats om hur kvinnor som är chefer framställer chefskap

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Linnea Emersson Vallqvist; [2019]
    Nyckelord :leadership; discourse; interpretation repertoire; subject position; social constructionism; discourse psychology; chefskap; diskurs; tolkningsrepertoar; subjektsposition; socialkonstruktionism; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att studera hur kvinnor som är chefer framställer chefskapet och svara på frågeställningen på vilka sätt chefskapet konstrueras samt vilka villkor och förväntningar som finns utifrån kvinnornas konstruktioner. Totalt intervjuades sex kvinnliga chefer i semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 22. ”Dom har liksom inte förstått att det är dom som måste hjälpa sitt barn” En diskursanalytisk studie om föräldrar och professionella vid barnhabiliteringen

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Tina Hermansson; [2018-07-23]
    Nyckelord :Habilitering; diskurs; föräldrar; profession; fokusgrupper; senmodernitet;

    Sammanfattning : Idag deltar familjen i alla delar av habiliteringsarbetet. Forskning visar att verksamma inom barnhabiliteringen har en konsultativ roll gentemot föräldrarna och att behandlaren fått en mer arbetsledande roll som handledare för föräldrar och nätverk. LÄS MER

  3. 23. Det är svårt. Det är jättesvårt. Supersvårt! : En kvalitativ studie om pedagogers resonemnag kring ett källkritiskt förhållningssätt med fokus på bokläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Lundin; Paulina Cronqvist; [2018]
    Nyckelord :bokläsning; fokusgruppssamtal; förskola; källkritiskt förhållningssätt; pedagoger; retorik; socialkonstruktionism; tolkningsrepertoar;

    Sammanfattning : Med syfte att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring ett källkritiskt förhållningssätt med fokus på bokläsning i förskolan, har vi valt att göra en kvalitativ studie med socialkonstruktionism som teoretisk utgångspunkt. För att kunna besvara vår forskningsfråga som lyder: “Vilka tolkningsrepertoarer framträder i pedagogernas resonemang?” har vi använt oss av fokusgruppssamtal som metod. LÄS MER

  4. 24. Förskolan - en plats där olikheter möts? : Förskollärares samtal om en inkluderande verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annika Jönsson; Sandra Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; fokusgruppssamtal; barn i behov av särskilt stöd; förskola; socialkonstruktionism; diskurspsykologi; förskollärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare under fokusgruppssamtal resonerar kring en inkluderande verksamhet för barn i en svensk förskolekontext. Utifrån syftet konkretiserade vi följande frågesä̈llningar: Vilka tolkningsrepertoarer kring inkludering för barn i behov av särskilt stöd framträder i förskollärarnas diskussioner? och Vilka kategoriseringar av barn eller vuxna synliggörs i fokusgruppssamtalen? Studien tar avstamp i problemområdet att det saknas tidigare forskning gällande just vilka tolkningsrepertoarer som konstrueras i förskollärarnas samtal inom ämnet inkludering, samt vilka kategoriseringar som görs av barn eller vuxna i förskollärares samtal. LÄS MER

  5. 25. Lekterapi - för barnens skull : En kvalitativ studie om hur lekterapeuter resonerar kring leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Alenius; Josefine Bernholtz; [2018]
    Nyckelord :Lekterapi; lek; lekterapeuter; sjukhus; kommunikation; samspel; socialkonstruktionismen; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Vår studie kommer ha sitt fokus på verksamheten på lekterapi där förskollärare och fritidspedagoger arbetar. Av den tidigare forskning vi tagit del av kan vi se att det finns forskning om hur leken används i förskolan men inte om hur den används på lekterapin. LÄS MER