Sökning: "Tv-och datorspel"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden Tv-och datorspel.

  1. 1. En ekokritisk analys av hur A Short Hike tränar spelaren i hållbara värderingar

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Manfred Dahl; Felix Wallin; [2023]
    Nyckelord :spel; hållbara värderingar; Self-transcendence; Self-enhancement;

    Sammanfattning : The world is facing an ecological crisis, and it is essential that we transition to a sustainable culture and sustainable behavior. At the same time, the gaming industry produces games that largely contradict these principles. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet, stillasittande och självskattad hälsa hos gamers och icke-gamers : En kvantitativ tvärsnittsstudie

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Helena Frid; [2022]
    Nyckelord :aktivitetsnivå; fysisk aktivitet; gaming; hälsotillstånd; motion; sedentärt beteende; tv-spel; vuxna gamers.;

    Sammanfattning : Att utföra fysisk aktivitet och begränsa sitt stillasittande är en viktig del i att upprätthålla en god hälsa, samt för att förebygga eventuella sjukdomar. Traditionell gaming (individer som spelar tv-och/eller datorspel) innefattar oftast i hög uträckning ett generellt stillasittande som kan påverka individens välbefinnande från flera olika perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Karaktärisering med förstapersonsperspektiv som observationspunkt : En studie kring användningen av tredjepersons animationsprinciper i förstapersonsanimation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Daniel Mattsson; [2022]
    Nyckelord :Animation; 3D-grafik; förstapersonperspektiv; tredjepersonsperspektiv; karaktärisering;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker huruvida tekniker och teorier som utvecklats för att bilda rörelser som observeras i ett tredjepersonsperspektiv även kan användas för att skapa rörelser som observeras ur ett förstapersonsperspektiv, med inriktning på tv- och datorspel. Resultat från forskning kring kroppsspråk och mänsklig rörelse har använts för att producera en spelbar prototyp med tre olika karaktärer, en hjälte, en skurk och en neutral. LÄS MER

  4. 4. Musik och ljud i virtuellavärldar : En soundscape-analys av tv- och datorspelen Battlefield 1 och It Takes Two

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sam Nydélius Larsson; [2022]
    Nyckelord :datorspel; tv-spel; soundscape; filmfunktioner; musik i spel; ljud i spel; ludomusicology; ljudlandskap; dieges;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks ljudet och musiken i två svenska speltitlar vid namn Battlefield 1 och It Takes Two. Battlefield 1 från år 2016 är ett fps spel medans It Takes Two från år 2021 är ett action-äventyr spel. Det är en nivå från vardera spelsom det fokuseras på. LÄS MER

  5. 5. Tv- och Datorspel i Undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charles Darrell; Daniel de Rooy; [2020]
    Nyckelord :tv spel dator utblidning undervisning historia didaktik metodik lärande pedagogik grundskola;

    Sammanfattning : Målet med denna uppsats är att göra en analys om användandet av tv-spel i historisk                               undervisning. Resultatet med denna analys och diskussion är att visa på olika sätt tidigare                             forskning undersökt tv-spelochvadderasresultatblev. LÄS MER