Sökning: "Utanför"

Visar resultat 1 - 5 av 6476 uppsatser innehållade ordet Utanför.

  1. 1. Förskollärares möjligheter att skapa tillfällen för lärande i den fria leken inomhus

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Josefine Wintell; Somayyeh Arzani; [2024-02-29]
    Nyckelord :Fri lek; lärande; förskollärare; intersubjektivitet; stöttning; lekresponsiv undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur det kan se ut när förskollärare möter barn i den fria leken med fokus på lärandet. Med detta syfte som utgångspunkt så används tre olika frågeställningar; 1. På vilka sätt sker förskollärares deltagande i den fria leken? 2. LÄS MER

  2. 2. "När barn misstänks för brott; om de utökade möjligheterna till att väcka bevistalan och ett eventuellt  införande av ungdomskriminalitetsnämnder ur ett barnrättsligt perspektiv "

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Victoria Carlsson; [2024-02-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras Sveriges hantering av barn under straffmyndighetsåldern som misstänks för brott. De åtgärder som behandlas är dels lagändringen från den 1 juli 2023 beträffande utökade möjligheter att väcka bevistalan, dels ett eventuellt införande av ungdomskriminalitetsnämnder liknande sådana som nyligen inrättats i Danmark och som för närvarande är föremål för en statlig utredning. LÄS MER

  3. 3. "När han skriker är det jobbigt för alla". - En kvalitativ studie som beskriver nio förskollärares uppfattningar av tydliggörande pedagogik som ett inkluderingsverktyg i förskolans lärmiljö utomhus

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Axelsson Odinge; Monica Hernod Söderberg; Anna-Carin Rödjegård; [2024-02-01]
    Nyckelord :inkludering; tydliggörande pedagogik; lärmiljö utomhus; specialpedagogik; förskola;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att med utgångspunkt i den fenomenografiska ansatsen undersöka nio förskollärares uppfattningar av fenomenet tydliggörande pedagogik som inkluderingsverktyg i lärmiljön utomhus. Studien placerar sig i kontaktytan mellan forskning om inkludering, tillgängliga lärmiljöer utomhus och den praktiska tillämpningen av tydliggörande pedagogik. LÄS MER

  4. 4. Låsta portar, färdig mark - Om socialarbetares syn på hur organisatoriska och strukturella faktorer påverkar socialtjänstens förmåga att bygga tillitsfulla relationer med utsatta grupper i ljuset av LVU-kampanjen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Maja Jansson; [2024-01-25]
    Nyckelord :socialtjänsten; lvu-kampanjen; institutionell rasism; kritiskt socialt arbete; tillit; new public management;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka socialarbetares syn på vilka organisatoriska och strukturella faktorer som inverkar på socialtjänstens förmåga att hantera LVU-kampanjens efterverkningar och etablera en större tillit till socialtjänsten hos den grupp i samhället som berörts negativt av kampanjen. Studien innefattade intervjuer med sju socialarbetare. LÄS MER

  5. 5. Bakom stängda dörrar - En kvalitativ studie om hur unga institutionsplacerade beskriver sin livssituation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Evelina Axelsson; Claudia Giaretta; [2024]
    Nyckelord :closed residential care; out-of-home care; youth in secure residential care; children and young people s participation; total institutions; slutnen institutionsvård; vård utanför hemmet; ungdomar i sluten instutionsvård; barns och ungas deltagande; totala institutioner; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study has examined how young people in out-of-home care, specifically special youth homes in Sweden (SiS), describe their life situation and their ability to make their voices heard during care. We used a qualitative document analysis approach, collecting 40 stories from young persons in secure residential care from three different sources. LÄS MER