Sökning: "Värdepedagogik"
Visar resultat 31 - 35 av 41 uppsatser innehållade ordet Värdepedagogik.
31. Att förmedla tolerans : En studie om lärares erfarenheter kring värdegrundsarbetet i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Examensarbetet bygger på en kvalitativ studie vars syfte är att beskriva och analysera hur lärare konkret arbetar med värdegrundsuppdraget som de genom läroplanen är skyldiga att göra. För att ta reda på hur lärare kan arbeta med att förmedla värdegrunden i praktiken intervjuades elva yrkesverksamma lärare med en kvalitativ intervjumetod. LÄS MER
32. "Jag vill ju bara att dom ska bli bra människor" : En kvalitativ studie om lärares arbete med och tankar om skolans värdegrund
M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med följande kvalitativa studie är att med hjälp av intervjuer undersöka lärares arbete med och tankar om skolans värdegrund när det kommer till demokrati, fostran, ett mångkulturellt samhälle och jämlikhet. Frågeställningarna inkluderar även en avsikt att studera hur undervisningen går till, om denna enbart är planerad eller om de intervjuade lärarna vittnar om icke planerade lärsituationer. LÄS MER
33. Från jag till vi : en essä om strävan efter en god gruppdynamik och sammanhållning
M1-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : Life is for us humans a social life. We are constantly in different social communities with various purposes. Throughout life we are part of different groups, for better or worse. The basic social communities, in our society, are the groups we live, work, learn and grow in. LÄS MER
34. Fostran av demokratiska värden : exempel från en skola i Uganda
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för managementSammanfattning : I Sverige anses det viktigt att skolan bidrar till att fostra demokratiska medborgare genom att låta demokratiska värden genomsyra skolans verksamhet. Demokrati och värden är dock två komplexa begrepp och det är svårt att tala om globala demokratiska värden. LÄS MER
35. "'Jag tycker såhär och då är det såhär.' Det är inte så." : En kvalitativ intervjustudie om lärares interaktionsstrategier i bemötandet av rasistiska, avvikande och kontroversiella uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to investigate how six students at a Secondary School describes interaction patterns among teachers when students express in a way that the teacher perceives as racist and/or xenophobic, by presenting a qualitative interview study. The interviews were analyzed by two opposing models of value education: the traditional and the constructive model. LÄS MER