Sökning: "Valhalla"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet Valhalla.

  1. 1. "A Christian Viking and a Pagan Whore" : En socialpsykologisk studie om stereotyper och grupptillhörighet i tv-serien Vikings Valhalla med hjälp av social identitetsteori.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologi

    Författare :Linnea Perman; [2023]
    Nyckelord :Kvalitativ innehållsanalys; Tv-serie; Stereotypisering; Sociala relationer; Social identitetsteori; Vikings Valhalla;

    Sammanfattning : This study applies social identity theory to analyze social identification, social categorization, social comparison, and stereotypes in the first season of Vikings Valhalla. The analysis focuses on the portrayal of different stereotypes associated with the selected ethnic groups: Christians, pagans, and Christian Vikings, through clothing, behavior, language, and beliefs. LÄS MER

  2. 2. Konstruktion eller rekonstruktion? : En strukturerad observationsstudie över hur fornnordisk religion gestaltas i TV-serien Vikings

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josef Zander; [2023]
    Nyckelord :Structured observation; Norse mythology; Myths; Rituals; Popular culture; Strukturerad observation; Nordisk mytologi; Myter; Ritualer; Populärkultur;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to observe how the pre-Christian mythology of Scandinavia, commonly known as Norse mythology, is depicted during the first season of the History Channel TV-series Vikings from 2013, and to analyze how well those depictions correspond with modern day knowledge of that mythology. More specifically this essay studies how the pre-Christian gods, myths and rituals are depicted. LÄS MER

  3. 3. En prestandajämförelse mellan objektorienterad design och dataorienterad design i C++, Java och Java Project Valhalla

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Andreas Isacsson; Christopher Renström; [2023]
    Nyckelord :Project Valhalla; primitive classes; Java; C ; data-oriented design; object-oriented design; cache; TLB; Project Valhalla; primitiva klasser; Java; C ; dataorienterad design; objektorienterad design; cacheminne; TLB;

    Sammanfattning : Datorspel behöver utnyttja hårdvara effektivt för att kunna vara tillgänglig på så många system som möjligt med varierande kapacitet. En viktig del i detta är att optimera användandet av processorns cacheminnen. Programmerare kan följa en dataorienterad design för att implementera cacheeffektiv kod. LÄS MER

  4. 4. Consumer Valhalla : a case study on the phenomenon of the SHEIN consumer

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Michelle Bak; Klara Helene Sollwedel; [2023]
    Nyckelord :ultra-fast fashion; fashion consumer behaviour; fashion consumer culture; SHEIN consumption;

    Sammanfattning : During the last years, the phenomenon of ultra-fast fashion, specifically the retailer SHEIN, has grown massively and became popular among young female consumers. SHEIN is also known for their polluting productions, bad working conditions, violating (social) sustainable laws and stealing designs from other designers. LÄS MER

  5. 5. Energy efficiency measures for a culturally valuable building : An energy investigation and related suggestions for a q1,2-marked building

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Martin Åkerfeldt; Markus Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Heating systems; IDA ICE; Smart building; Valhalla;

    Sammanfattning : Valhalla is an old school building constructed in the beginning of the 20th century. Originally designed to be used as a school for girls, the building is now being used for cultural purposes and decaying. LÄS MER