Sökning: "aesthetic subjects´ in school"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden aesthetic subjects´ in school.

  1. 1. Undervisning gällande integrerade elever : En studie om fem lärares förutsättningar att undervisa elever mottagna i grundsärskolan som får sin utbildning i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Birgitta Backstad; [2023]
    Nyckelord :adapted primary school; working method; prerequisites; primary special school; primary school; integration; teaching; anpassad grundskola; arbetssätt; förutsättningar; grundsärskolan; grundskolan; integrering; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Grundsärskoleelever som får sin undervisning i grundskolan årskurs 7-9 tillhör en minoritetsgrupp bland elever i svensk skola. Då skollagen ger kommuner frihet att utforma förutsättningarna för integrerade elever på många olika sätt tillkom studien i syfte att bidra med kunskap om undervisning av integrerade elever. LÄS MER

  2. 2. Social interaktion i flerspråkig barngrupp : Förskollärares & Förskollärarstudenters upplevelser, tankar och handlingar runt social interaktion i flerspråkig barngrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Lind; [2023]
    Nyckelord :Social interaction; Narrative; Multilingualism; Preschool; Teacher perspective; Social interaktion; Narrativ; Flerspråkighet; Förskolan; Lärares perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad social interaktion är förförskollärare och förskollärarstudenter och hur de främjar social interaktionmellan flerspråkiga barn och vilka dilemman de har mött. Det här är enkvalitativ intervjustudie som använde sig av en narrativ ansats. LÄS MER

  3. 3. Föräldrars inställning till bildämnet : En undersökning om föräldrars inställning till bildämnet i grundskolan samt de estetiska programmen på gymnasiet

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Mustafa Abdulrazak; Robin Dalin; [2023]
    Nyckelord :Parents; art subject; opinion; high school; education; primary school;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to find out how parents with children in primary school feel about the art subject. The essay also includes whether the parents are aware of the art subject´s purpose according to the curriculum and how they feel about the art related programs available at high school. LÄS MER

  4. 4. Bland protagonister och antagonister i ämnesplanerna för Gy 11. En jämförande rollanalys av gymnasiegemensamma och estetiska ämnen med teater i förgrunden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Pia Björnsdotter Edlund; [2022-02-16]
    Nyckelord :teater; protagonist; antagonist; estetiska ämnen; gymnasiegemensamma ämnen; kärnämnen; roll; figur; karaktär; agens; aktiva verb; handlande; Penka; Gy11;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how the aesthetic, non-compulsory subject Theater, is being presented in the Swedish National Agency for Education's steering documents (Skolverket, 2011), compared to the aesthetic, non-compulsory subjects Music and Art and to the compulsory upper secondary school subjects, formerly called "core subjects", English, History, Physical Education and Health, Mathematics, Science Studies, Religion, Civics and Swedish. This study aims to observe and clarify the Swedish National Agency for Education's character drawing of the various subjects. LÄS MER

  5. 5. Är det där en åsna? : En studie av estetiska lärprocesser i ett ämnesöverskridande arbete mellan bild och religion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Helena Rystad Ploska; Emma Järpell; [2022]
    Nyckelord :subject integration; interdisciplinary collaborations; the subject of art; aesthetic learning;

    Sammanfattning : Subject integration between art and the school's other subjects is something that is often highlighted as positive. But Lindström (2012) emphasizes that there is a problem with talking unspecified about aesthetics in school and can lead to a neglect of the qualifications needed to integrate art, crafts and design with the school's "academic subjects". LÄS MER