Sökning: "affärstidning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet affärstidning.

  1. 1. REVOLVERMAN ELLER BOLAGETS MAMMA? En kritisk diskursanalys av framställningen av kvinnliga och manliga entreprenörer i Dagens Industri

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lisa Johannesen; [2024-03-04]
    Nyckelord :Diskurser; medier; affärstidning; Sverige; entreprenörskap; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Equality in the news media has been a topic of discussion in a variety of contexts and with different aspects throughout history. We continue to ask ourselves what the definition of equality is and when a country can be defined as an equal society. LÄS MER

  2. 2. Index prediction on the Swedish stock market using natural language processing methods on Swedish news

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Erik Ris; Axel Sjöberg; [2021]
    Nyckelord :Stock market prediction; Index prediction; Sentiment analysis; Topic modelling; LDA; Swedish newspaper data; NLP; Machine Learning; RNN; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : This master thesis explores if topic modelling and sentiment analysis on Swedish financial newspaper data can be used to predict the direction of the Swedish stock market. A pipeline was set up where full length articles as well as article summaries were fed into a topic model and a sentiment analysis model. LÄS MER

  3. 3. När två blir en : Nyckelpersoners strategiska användning av diskurser i media i internationella omorganiseringar

    Kandidat-uppsats, Medier och kommunikation

    Författare :Kristina Andrén; Essi Raitio; [2011]
    Nyckelord :Mergers and acquisitions; key actors; strategic use of discourses; printed media; Fusioner och förvärv; nyckelpersoner; strategisk användning av diskurser; tryckt media;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats har vi studerat hur nyckelpersoner i internationella omorganiseringar använder sig av strategiska diskurser för att förmedla sina budskap i tryckt press. Syftet har varit att ta reda på hur nyckelpersoner strategiskt utnyttjar rationella eller nationella diskurser vid en internationell sammanslagning och framför allt hur dessa kan kopplas till specifika teman som i sin tur uppmärksammas i den mediala bevakningen. LÄS MER