Sökning: "analys av e-handeln"
Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden analys av e-handeln.
1. STADSKÄRNAN I OMVANDLING : En fallstudie om samtida planering för social hållbarhet i Eskilstunas stadskärna
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Stadskärnan som handelsplats möter fler och fler utmaningar i och med ökad konkurrens från e-handeln och externa köpcentrum. Detta leder till att stadskärnan blir mindre attraktiv som plats att vistas på, och därigenom förlorar den sin position som mötesplats. LÄS MER
2. Psychic Distance ur ett e-handelsperspektiv : En systematisk litteraturstudie
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Denna studie undersöker internationaliseringsprocessen av e-handelsbolag med fokus på hur psychic distance, ett koncept som hanterar upplevda skillnader i bland annat språk, kultur och politik mellan olika marknader, spelar in i internationaliseringen. Syftet med studien är alltså att undersöka vad den befintliga litteraturen inom fältet för International Business studier säger om sambandet och vilken roll psychic distance spelar i internationaliseringen av e-handelsbolag. LÄS MER
3. Framtagande av en prototyp som stöder ett mer hållbart konsumtionsbeteende gällande e-returer
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskapSammanfattning : På grund av den ökade klädkonsumtionen inom e-handeln har antalet digitala returer ökat markant, vilket har bidragit till ohanterbara mängder returer för återförsäljare inom e-handeln. En stor mängd av dessa returer slängs eller bränns upp och orsakar på så sätt negativ påverkan på miljön. LÄS MER
4. Hur mörkt är ett mörkt mönster?
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskapSammanfattning : Dark Patterns är designmönster som används av företag i syfte att manipulera användare till att fatta beslut som de möjligtvis inte hade gjort annars och som inte gynnar deras egna intressen. Den här studien undersöker användarens upplevelse och perspektiv på dark patterns på en onlineresebyrås hemsida där dark patterns används flitigt. LÄS MER
5. Hur anpassar den svenska dagligvaruhandeln sin affärsmodell till en ökad E-handel?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Inom dagligvaruhandel år 2021 utgjorde e-handeln 5,8 av procent den totala marknadsandelen. Dagligvaruhandeln är en av de branscher med lägst andel e-handel, detta gör att e-handeln förväntas fortsatt ha hög tillväxt, där det prognostiseras att e-handel kommer att utgöra mellan 12-18 av försäljning inom dagligvaruhandel år 2030. LÄS MER