Sökning: "analysverktyg kvalitativ"

Visar resultat 16 - 20 av 421 uppsatser innehållade orden analysverktyg kvalitativ.

  1. 16. EU35 — En framtid präglad av differentierad integration? : En kvalitativ textanalys av den Europeiska kommissionens och Europaparlamentets diskussioner om europeisk integration

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Eskil Strand; [2023]
    Nyckelord :European union; EU; differentiated integration; european integration; liberal intergovernmentalism; neofunctionalism; multi-tier; multi-speed; Europeiska unionen; EU; differentierad integration; europeisk integration; liberal intergovernmentalism; neofunktionalism; multi tier; multi speed;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att förstå hur den Europeiska kommissionen och Europaparlamentet diskuterar differentierad integration. Metoden som används är en kvalitativ textanalys där teorier om europeisk integration från forskningsområdet internationella relationer används som analysverktyg. LÄS MER

  2. 17. Motivationshöjande matematikundervisning – en kvalitativ studie om lärares metodval för att stödja elevers inre motivation i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Nora Gustafsson; Frida Lundmark; [2023]
    Nyckelord :elementary school; Self-determination theory; basic psycological needs; relationships; lågstadiet; medbestämmandeteorin; psykologiska grundbehov; relationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare arbetar för att höja lågstadieelevers inre motivation i ämnet matematik. Åtta kvalitativa intervjuer samt tre affirmativa observationer genomfördes på totalt åtta legitimerade lärare som arbetar eller har arbetat i årskurserna 1–3. LÄS MER

  3. 18. "Jag kan inte bemöta alla barn lika, för alla barn är olika" : En kvalitativ studie om faktorer bakom förskollärares förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linda Adolfsson; Tuva Schoultz; [2023]
    Nyckelord :Preschool; special needs; approach; teachers; Förskola; särskilt stöd; förhållningssätt; lärare;

    Sammanfattning : Forskning visar att förskollärare uttrycker en osäkerhet kring bemötandet till barn som är i behov av särskilt stöd i förskolan. Det förekommer en begränsning inom fältet för befintlig forskning då den riktar sig mot faktorer bakom ett generellt förhållningssätt till alla barn, snarare än faktorer bakom ett förhållningssätt till barn som är i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 19. Hur kan fysisk planering bidra till ett resilient skånskt kustlandskap? : Ett gestaltande masterarbete om hur byggd miljö kan skyddas från stigande havsnivåer i samspel med kustutveckling i Kivik.

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Ebba Ryd; [2023]
    Nyckelord :Klimatförändringar; Stigande havsnivåer; Fysisk planering; Resiliens; Klimatanpassning; Kustutveckling; Stadsutveckling;

    Sammanfattning : Stigande havsnivåer är en global utmaning som hotar världens kustlandskap och byggd miljö. Stigande havsnivåer är den konsekvens av klimatförändringarna som beräknas drabba samhället hårdast ekonomiskt. I Sverige finns det inga nationella riktlinjer för hur stigande havsnivåer ska hanteras. LÄS MER

  5. 20. Skolans medborgarfostrann : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar och medborgarfostran i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Ludwig Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Medborgarfostran; medborgarbildning; medborgarkompetenser; samhällskunskap; demokrati;

    Sammanfattning : Sammanfattning på svenska Detta arbete ämnar att bringa kunskap om hur elever uppfattar och resonerar kring medborgarfostran och demokrati i ämnet samhällskunskap. Detta undersöks via kvalitativa studier med fyra gymnasieelever för att få en nära bild över hur just eleverna upplever medborgarfostran och demokrati ur deras perspektiv. LÄS MER