Sökning: "barnhabilitering"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet barnhabilitering.

  1. 6. Kartläggning av barnlogopedisk intervention i dagens Sverige

    Kandidat-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Sanna Krögerström; Anna-Maja Liljebäck; Jakob Wuotila Isaksson; [2013]
    Nyckelord :Tal- och språkstörning; barnlogopedi; intervention; Sverige;

    Sammanfattning : Det saknas en nutida nationell kartläggning av barnlogopedisk intervention. Tidigare studier har undersökt specifika enheter eller granskat interventionen historiskt. Syftet med föreliggande studie var att utifrån en enkät besvarad av kliniskt aktiva logopeder kartlägga det barnlogopediska behandlingsläget i dagens Sverige. LÄS MER

  2. 7. Pedagogisk kartläggning i förskolan kring barn med funktionsnedsättningar. : En kvalitativ studie utifrån fem förskolepedagogers uppfattningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Filosofiska fakulteten

    Författare :Carina Svanström; [2011]
    Nyckelord :Preschool education; student evaluation; interaction; disabilities; Förskolan; pedagogisk kartläggning; interaktion; funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ intervjuundersökning av fem förskolepedagogers uppfattningar av möjligheter och svårigheter att genomföra pedagogisk kartläggning kring barn med funktionsnedsättningar i förskolan. Barnen i barngrupperna är mellan ett och fem år. Ett eller flera barn har någon funktionsnedsättning. LÄS MER

  3. 8. I varje länk i kedjan behöver vi ha samsyn. Organisation av särskilt stöd för barn och ungdomar 0-20 år

    Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Bornefjäll; Åsa Bornefjäll; [2011]
    Nyckelord :Barn och ungdomar i behov av särskilt stöd; Organisation; Samverkan; Specialpedagogsrollen; Överlämningar;

    Sammanfattning : ABSTRAKT Bornefjäll, Åsa (2011). I varje länk i kedjan behöver vi ha samsyn; Organisation av särskilt stöd för barn och ungdomar 0-20 år (In each link in the chain we need a consensus; Organization for children and youth in special needs 0-20 years). Malmö Högskola: Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogprogrammet. LÄS MER

  4. 9. Att vara barn till att bli vuxen. Övergången från barnhabilitering till vuxenhabilitering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Cecilia Liljenberg; [2010]
    Nyckelord :Barnhabiliteringen; Vuxenhabiliteringen; Övergång från barnhabiliteringen till vuxenhabiliteringen; Problem med en övergång från barnhabiliteringen till vuxenhabiliteringen; Likheter och skillnader mellan barnhabiliteringen och vuxenhabiliteringen; Likheter och skillnaders betydelse vid en övergång från barnhabiliteringen till vuxenhabiliteringen;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna undersökning är att undersöka hur övergången från barnhabiliteringen till vuxenhabiliteringen fungerar. Vårt syfte är också att undersöka de likheter och skillnader som finns mellan barnhabiliteringen och vuxenhabiliteringen samt vad dessa kan ha för betydelse vid en övergång. LÄS MER

  5. 10. Vad gör man om barnet inte vill? En studie i hur fyra arbetsterapeuter inom barn- och ungdomshabilitering beskriver vad som är betydelsefullt för barns motivation.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Ann-Louise Samuelsson; [2006]
    Nyckelord :arbetsterapi; ; barn; ; motivation; ; habilitering; Physical medicine; kinesitherapy; revalidation; rehabilitation; Rehabilitering medicinsk och social ; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Då barn kommer till en barn- och ungdomshabilitering är de i behov av hjälp med olika saker som inskränker och försvårar deras liv. Att få ett barn motiverat till att prova ut hjälpmedel eller träna sådant som deras kamrater kunnat i flera år, kanske inte alltid är så lätt. LÄS MER