Sökning: "bedömningsstöd"
Visar resultat 11 - 15 av 140 uppsatser innehållade ordet bedömningsstöd.
11. Metakognitionens betydelse för ett meningsfullt lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien inleder med att beskriva förändringen i gymnasieskolans läroplan där elever numera ska tränas i att använda sin kunskap snarare än att endast memorera densamma. Tidigare forskning visar på metakognitionens relevans för lärandet och på längre sikt för individen i samhället varför syftet för studien blev att undersöka vad styrdokument samt stödmaterial för lärare säger kring begreppet och hur detta sedermera kan tolkas av lärare. LÄS MER
12. Den tidiga läsinlärningen i årkurs F-3 : En kvalitativ studie om hur sex pedagoger arbetar med läsinlärning, kartläggning och åtgärder i den tidiga läsinlärningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : En av skolans viktigaste uppgifter är att se till att alla elever lär sig att läsa. För att se till att alla barn får möjlighet att komma igång med läsningen är det centralt för skolorna att identifiera vilka elever det är som tidigt visar tecken på en svag läsinlärning. LÄS MER
13. Ju fler kockar … : En kvantitativ studie om hur undervisningen i svenskämnen har organiserats i grundskolan.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Abstract I skolan speglar svenska och svenska som andraspråk (SVA) vårt multikultturella samhälle. Båda ämnenea har likvärdiga betyg och ger samma behörighet för gymnasieskolan och högre utbildning. Eleverna i dessa ämnen undervisas ofta tillsammans av en och samma lärare i samma klassrum. LÄS MER
14. En fenomenografisk studie kring nyttan av bedömningsstödet i svenska i årskurs 1–3
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur det nationella bedömningsstödet i läs- och skrivutveckling för år 1-3 fungerar på skolor där det är obligatoriskt att användas. I studien redogörs också för hur lärare använder resultaten från bedömningsstödet för att hitta åtgärder för elever i behov av stöd eller mer stimulans. LÄS MER
15. Lärares uppfattningar om bedömningsstöd i anpassad grundskola - validiteten i bedömningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få kunskap om hur lärare som prövat ut bedömningsstöden uppfattar på vilket sätt dessa speglar elevers kunskaper och färdigheter kopplat till läroplanen och hur lärarna ser på konsekvenserna av dessa för beslut som rör eleverna ur ett bedömningsperspektiv. I vår studie tar vi avstamp i forskning om bedömning och lutar oss mot Ericksson (2014) som menar att det är viktigt att belysa vikten av att all bedömning ska vara präglad av tydlighet, giltighet, tillförlitlighet och respekt. LÄS MER