Sökning: "begreppet lust att lära"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden begreppet lust att lära.

  1. 1. Likheter och skillnader i elevers och lärares upplevelser av matematiklektioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Klara Andersson; Max Trolleryd; [2022]
    Nyckelord :KASAM; lust att lära; matematiklektioner; scaffolding; sociokulturellt perspektiv; upplevelse; zone of proximal development;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och synliggöra eventuella likheter och skillnader mellan lärares och elevers upplevelser av matematiklektioner och dess olika arbetsformer som bidrar till elevernas lust att lära. För att kunna synliggöra detta har vi genomfört semistrukturerade intervjuer med enskilda lärare och deras elever i fokusgrupper. LÄS MER

  2. 2. "Barn skapar mirakel när de läser." : En kvalitativ studie om lärares metoder och syften med det skönlitterära arbetet i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Sjöstrand Croon; Annelie Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Skönlitteratur; svenska; läslust; språkutveckling; literacy;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur lärare arbetar med skönlitteratur i svenskundervisningen och deras syften med sitt skönlitterära arbete, med fokus på elevers läslust och lustfyllda skönlitterära upplevelser. Såväl lästid som läslust har sjunkit enligt PIRLS (Skolverket, 2019b). LÄS MER

  3. 3. Räkna med svårigheter : En kvalitativ studie av matematiklärares uppfattningar om elevers matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Lilja; [2019]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; matematiklärare; matematikundervisning; uppfattningar;

    Sammanfattning : Elever med låga prestationer i matematik är en av svenskskolasstora utmaningar. Forskningen är inte entydig om begrepp och definitioner gällande matematiksvårigheter. Samstämmighet finns dock gällande att olika villkor kommer att påverka elevers matematikutveckling antingen på ett gynnsamt eller missgynnande sätt. LÄS MER

  4. 4. Vad motiverar elever i matematiksvårigheter att lära sig matematik? : En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Satu Pettersson; Pia Åsenlund Ljung; [2019]
    Nyckelord :lust att lära; lärandemiljö; matematiksvårigheter; motivation; relationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få fördjupad kunskap och förståelse för vad elever i matematiksvårigheter upplever som motiverande för att lära sig matematik. Utifrån syftet valdes en kvalitativ forskningsansats med fokusgruppsintervjuer som metod. LÄS MER

  5. 5. Fem pedagogers syn på inkluderingsbegreppet - en hermeneutisk studie ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jenny Johansson; Charlotte Overup; [2014]
    Nyckelord :delaktighet; inkludering exkludering; en skola för alla ; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Johansson, Jenny och Overup, Charlotte (2014). ”Fem pedagogers syn på inkluderingsbegreppet”. En hermeneutisk studie ur ett specialpedagogiskt perspektiv. (Five educators view on inclusion A hermeneutic study from the perspective of special education). LÄS MER