Sökning: "behov särskilda metoder"

Visar resultat 6 - 10 av 76 uppsatser innehållade orden behov särskilda metoder.

  1. 6. Det beror på! : En intervjustudie om didaktiska strategier i bildämnet för lärare till elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Elsa Hulu; [2023]
    Nyckelord :Didactics; art; ADHD; Autism; teaching strategies; Didaktik; bild; ADHD; Autism; extra anpassning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur bildlärare på högstadiet arbetar med elever som har neuropsykiatriska funktionsvariationer, samt att undersöka skolans ramfaktorer när det kommer till anpassning och dess pedagogiska konsekvenser. Detta gjordes genom en kvalitativ intervjustudie med tre bildlärare som arbetar i grundskolan för att sedan tematisera och analysera resultatet i relation till skolans styrdokument och den teoretiska ramen. LÄS MER

  2. 7. Att försöka möta varje elev : En kvalitativ intervjustudie om inkludering för barn med särskilda behov i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Erlandsson; Diana Ulaj; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; kompetens; inkludering; lärare i fritidshem; resurser; särskilda behov; stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka lärares erfarenheter av arbete med inkludering för elever med särskilda behov på fritidshemmet. Ett mål med studien var även att undersöka lärares perspektiv på hur arbetet med inkludering, enligt dem, kan utvecklas, underlättas och förbättras. LÄS MER

  3. 8. ”Ibland kan man känna när man kommer hem att jag har inte ens sagt hej till alla idag. Och det gör nästan ont i hjärtat.” : En kvalitativ studie om lärare i fritidshems arbete för att stärka elevers självbild

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Midori Maeyama; [2023]
    Nyckelord :Självbild; bekräfta; elevbemötande; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka med vilka metoder och arbetssätt lärare i fritidshem arbetar för att stärka elevers självbild och hur lärare i fritidshemmet upplever i verksamheten möjligheter och utmaningar med detta arbete. Detta genom att problematisera bristen på konkreta arbetssätt i läroplanen som lärare i fritidshem skulle använda sig av i praktiken. LÄS MER

  4. 9. Personalens arbetssätt för att möta och tillgodose klientens individuella behov inom barn- och ungdomsvård : En komparativ studie av ett privat och ett kommunalt HVB-hem i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Sociologi

    Författare :Kumri Bilgec; Amina Hamad; [2023]
    Nyckelord :HVB; client; individual needs; diagnosis; social childcare; social service; HVB; klient; individuella behov; diagnoser; social barnavård; socialtjänsten;

    Sammanfattning : I Sverige finns något som benämns samhällsvård, det vill säga vård och behandling av olika målgrupper i dygnet-runt-miljö. Placering i samhällsvård kan göras i fyra olika former av vård, nämligen familjehem, hem för vård eller boende (HVB), särskilda ungdomshem och stödboenden. LÄS MER

  5. 10. En kartläggning av medvetenhet och kunskap kring allergener i kök som lagar mat till förskolor i Kalmar kommun

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Energy and Technology

    Författare :Nodar Badran; [2023]
    Nyckelord :allergener; allergikost; Kalmar; rutiner och IgE-medierad allergi;

    Sammanfattning : Studierna har visat att andelen förekomst av matallergier hos barn varierar mellan 5-8%. Vanliga allergiframkallande livsmedel inkluderar mjölk, ägg, fisk, skaldjur, olika spannmål, nötter, frön och baljväxter som jordnötter och soja. LÄS MER