Sökning: "biblioteks- och informationsvetenskap informationskompetens"

Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser innehållade orden biblioteks- och informationsvetenskap informationskompetens.

  1. 16. Hur tänker studenter? Miljövetarstudenter beskriver sin informationssökning genom reflektioner vid a-nivåuppsats

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Kajsa Gustafsson Åman; [2013]
    Nyckelord :informationssökning; studenter; informationskompetens; undervisning;

    Sammanfattning : The object of this master's thesis is to study students writtenappendixes for their first-year-essay, (A-uppsats). In theappendixes the students are asked to describe their search forinformation within five areas; strategy, resources, terminology,analysis and usefulness. LÄS MER

  2. 17. Källkritik, hur gör man : om lärares syn på källkritik i undervisningen.

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Snälls Joanna; [2012]
    Nyckelord :elever; skolbibliotekarie; källkritik; kritiskt tänkande; informationskompetens; skolbibliotek; lärare;

    Sammanfattning : The aim of this Master’s thesis is to examine and understand how teachers of younger children view the concept of critical evaluation of information and how their interpretations of the concept relate to their teaching. The need for the development of children’s ability to critically evaluate has been emphasized through research as well as the need for collaboration between teachers and librarians in order to help pupil’s process information into knowledgeThe study has a socio-cultural perspective and the material was collected through observations and qualitative interviews with teachers. LÄS MER

  3. 18. Informationskompetens och användarundervisning i en sydafrikansk universitetskontext

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Ann Dyrman; Berit Hjort; [2012]
    Nyckelord :informationskompetens; internationalisering; globalisering; kontext; användarundervisning; Sydafrika; social och kulturell; sociokulturellt perspektiv; kulturdimensioner;

    Sammanfattning : The purpose of this Master’s thesis is to study howuniversity librarians in a South African context relate to theconcept of information literacy. We investigated differencesand similarities in approaches to user education andinformation literacy. LÄS MER

  4. 19. ”Undervisning är inte per automatik lärande” : en intervjustudie om användarundervisning ur ett sociokulturellt perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Sofia Nodén; Johanna Rasmusson; [2012]
    Nyckelord :sociokulturell teori; användarundervisning; högskolebibliotek; lärarrollen; yrkesrollen; informationskompetens;

    Sammanfattning : The aim of this Master thesis is, from a sociocultural perspective, to investigate the views the teaching librarians at Södertörn University Library (SHB) have on learning, information literacy, and their own pedagogical role, and how their views affect user education and their ideas about the future of user education.The research questions used were: How do the teaching librarians view learning? How is this view reflected in their work with user education? How do the teaching librarians envisage user education in the future, and how do they work to reach that goal?Five semi-structured interviews were conducted with the teaching librarians at SHB. LÄS MER

  5. 20. Lärandemål för informationskompetens, en studie av förhållningssätt till informationskompetens och kritiskt tänkande inom högskolebibliotekens undervisningsverksamhet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Sanna Hansen Olsson; [2012]
    Nyckelord :critical information literacy; new literacy; bolognaprocessen; informationskompetens; kritiskt tänkande; högskolebibliotek; användarundervisning;

    Sammanfattning : In this Master thesis interest is directed towards approaches toinformation literacy (IL) and critical thinking in the educationalactivities of university libraries. The aspiration of universitylibrarians to promote the critical abilities of students isproblematized. LÄS MER