Sökning: "clothing companies"

Visar resultat 1 - 5 av 408 uppsatser innehållade orden clothing companies.

  1. 1. Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Busara Surapee; William von Sicard; [2024]
    Nyckelord :Ethical scandals; Consumer behavior; Brand image; Purchase intention; Severity of the scandal; Etiska skandaler; Konsumentbeteende; Varumärkesbild; Köpavsikt; Allvarlighetsgrad på skandalen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Busara Surapee och William von Sicard Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa etiska skandalers påverkan på konsumenternas köpavsikt och varumärkesuppfattningar. LÄS MER

  2. 2. Reklam för vad, kläder eller kroppar? : En multimodal kritisk diskursanalys om hur skönhetsideal framställs i Lindex kampanj ”Reinvent the Model”

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emelie Lundgren; Alma Wikberg; [2024]
    Nyckelord :Beauty standards; advertising; fashion industry; femvertising; woke; multimodal critical discourse analysis;

    Sammanfattning : Marketing is crucial to the success of any company, and in line with an increased emphasis on sustainability, many companies now include sustainability issues in their communications. The clothing company Lindex's campaign ”Reinvent the Model” aims to reshape the female ideal and promote diversity in their marketing. LÄS MER

  3. 3. En fallstudie av ett klädföretags sociala ansvarstagande av deras produktion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Annie Lundbohm; [2023-10-25]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In todays globalized world it is common for companies to outsource their production to less developed countries, mostly in Asia. Due to outsourced production, many social challenges have arisen for companies to deal with, and this question has been widely discussed within the textile industry. LÄS MER

  4. 4. ”Det är ingen godkänd ursäkt att säga att man inte visste, då har man levt under en sten” En kvalitativ studie om unga individers attityder kring ansvarstagande för klimatförändringar inom klädindustrin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Jacob Engström; [2023-10-18]
    Nyckelord :Responsibility; individual attitudes; climate change; clothing industry;

    Sammanfattning : The clothing industry is a massive industry with millions of agents, which many times makes it hard to hold someone responsible for the industry’s negative impact on the climate. By conducting 17 semi structured interviews, my aim with this study has been to examine young individuals’ attitudes towards the responsibility for the clothing industry’s climate change and how they believe it should be distributed. LÄS MER

  5. 5. Sustainability practices on the Second-Hand Market. A Comparative Analysis of a For-Profit and Non-Profit Second-Hand organization

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Fahle; Alice Fischer; Ebba Nyström; [2023-09-22]
    Nyckelord :Not-for-profit; For-profit; Second-hand; Circular Economy; Sustainability;

    Sammanfattning : Reusing clothing through second-hand consumption can aid the shift towards circular economies by extending the lifespan of clothes. In the past, non-profit organizations have dominated the second-hand market in Western Europe. LÄS MER