Sökning: "competition authority"

Visar resultat 1 - 5 av 132 uppsatser innehållade orden competition authority.

  1. 1. Hur mår egentligen idrottsläraryrket? : En kvalitativ studie om hur yrkets status framställs i dagstidningar åren 2013-2023

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonatan Moskowicz; Karolina Österlund; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka idrottsläraryrkets status utifrån dess framställning i svensk dagspress. Utgångspunkten grundar sig i följande frågeställningar: 1) Hur framställs idrottsläraryrkets funktioner i svenska dagstidningar?, 2) Vilka positiva och negativa konnotationer knyts till idrottsläraryrket?, 3) Vilka förändringar av idrottsläraryrket och dess status framträder i materialet över tid? Teori och metod Uppsatsen skrevs utifrån en kvalitativ, diskursanalytisk metod varvid 65 artiklar ur blandade svenska tidningar selekterades ut som empiri. LÄS MER

  2. 2. Direktupphandling vid synnerlig brådska – är det flexibla förfarandet rättssäkert?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Julia Jönsson; [2023]
    Nyckelord :förvaltningsrätt; offentlig upphandling; direktupphandling; synnerlig brådska; rättssäkerhet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Public procurement concerns how the public sector should act when making purchases and therefore has a great impact on the national economy. Fundamental societal functions such as healthcare and education are supported through public procurement. LÄS MER

  3. 3. A comparative view of Killer acquisition by digital Gatekeepers : EU versus Kenya and Merger Control.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Christine Okaro; [2023]
    Nyckelord :Law and Political Science;

    Sammanfattning : Killer acquisitions pose a significant concern in antitrust law as they threaten the existence of innovative startups, which are vital for driving growth and introducing new products and services in industries. When dominant incumbents acquire these competitor, their potential for innovation is snuffed out before it can be realised. LÄS MER

  4. 4. Det skadar inte att ställa frågor - Om överprövningsprocessen i upphandlingsmål i ljuset av påtalandeskyldigheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Julia Ferdinandsson; [2023]
    Nyckelord :förvaltningsrätt; EU-rätt; påtalandeskyldigheten; offentlig upphandling; överprövning; skaderekvisit; Law and Political Science;

    Sammanfattning : A tenderer who feels that the contracting authority has deviated from the specifications in the procurement documents and/or is in breach of the procurement legislation, has a vast opportunity to apply for a review procedure. However, during the last couple of years, several actions have been taken with the aim of making the Swedish review procedure more efficient and predictable. LÄS MER

  5. 5. En kvalitativ studie av aspekter som formar konsumentbeteende i samband med tillfälliga influencer-kollektioner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Ida Kransenstedt; Sadaf Yahyaei Fard; [2023]
    Nyckelord :Authority; limited edition; Cialdini; influencer marketing; scarcity; consumer behavior; purchase decision; social proof; social media; sympathy principle; temporary collections.; Auktoritet; begränsad upplaga; Cialdini; influencer marketing; knapphetsprincipen; konsumentbeteende; köpbeslut; sociala bevis; sociala medier; sympatiprincipen; tillfälliga kollektioner.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknadsföring är i en ständigt föränderlig kontext. Influencer marketing är idag en effektiv strategi, där företag samarbetar med influencers för att marknadsföra sina produkter och bygga förtroende hos följare. Användning av begränsade produkter som framgångsrik influencer marketing betonas. LÄS MER