Sökning: "de fem sinnena känsel"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden de fem sinnena känsel.

  1. 6. Design för våra sinnen : En kvalitativ studie över hur design påverkar välbefinnandet

    Kandidat-uppsats, Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Philip dos Santos Jadidi; Amanda Nydahl; [2013]
    Nyckelord :inredning; välbefinnande; rum; väntrum; innovation; förändringsprocess;

    Sammanfattning : Datum: 10 juni, 2013 Nivå: Kandidatuppsats i Innovationsteknik, 15 hp Institution: Akademin för Innovation, Design och Teknik, IDT, Mälardalens Högskola Författare: Philip dos Santos Jadidi , 1990; Amanda Nydahl , 1987 Titel: Design för våra sinnen En kvalitativ studie över hur design påverkar välbefinnandet Handledare: Petra Edoff Nyckelord: EBD (Evidensbaserad design), Design, Välbefinnande, Väntrum, Sinnen. Frågeställning: Hur kan ett ökat välbefinnande skapas via utformningen av den fysiska miljön i ett väntrum utifrån våra sinnen? Syfte: Studiens syfte är att undersöka och skapa riktlinjer för att öka välbefinnandet hos patienter, utifrån att skapa en miljö som tar hänsyn till de fem olika sinnena (syn, lukt, smak, hörsel, känsel). LÄS MER

  2. 7. Hur smakar varumärket? : En kvalitativ studie om hur livsmedelsbranschen använder sinnet smak i marknadsföringen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Företagsekonomi

    Författare :Anna Hansson; Sara Hedman; [2012]
    Nyckelord :Varumärken; Sinnesmarknadsföring;

    Sammanfattning : Det finns många varumärken, inte minst i livsmedelsbranschen vilket leder till att marknadsföring blir en viktig del för företag för att nå sina konsumenter. Det är lätt att marknadsföring tappar sin effektivitet och nya sätt att kommunicera blir intressant. LÄS MER

  3. 8. Sinnesmarknadsföring – : Butikers chans att skapa en upplevelse

    Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNU

    Författare :Emelie Lindman; Rondek Zirari; Albana Krasniqi; [2011]
    Nyckelord :Sinnesmarknadsföring; upplevelsemarknadsföring; upplevelserummet; butikskommunikation; butiksatmosfär;

    Sammanfattning : Examensarbete, Marknadsförinsgprogrammet, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, Kurskod 2FE07E , VT 2010 Författare: Albana Krasniqi, Emelie Lindman och Rondek Zirari. Handledare: Krister Jönsson Examinator: Frederic Bill Titel: Sinnesmarknadsföring – butikers chans att skapa en upplevelse. LÄS MER

  4. 9. Att attrahera de mänskliga sinnenaför att stärka ett varumärke : En studie kring användning, möjligheter och risker med sinnesmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Industriell marknadsföring och industriell ekonomi

    Författare :Malin Jonsson; Jenny Netzler; [2011]
    Nyckelord :Sensory Marketing; Sensory Strategies; Sensory Expressions; Sensory Impressions; Servicescape; Sight; Hearing; Smell; Taste; Touch; Brand Strategy; sinnesmarknadsföring; sinnesstrategi; sinnesuttryck; sinnesintryck; upplevelserum; synsinnet; ljudsinnet; luktsinnet; smaksinnet; känselsinnet; varumärkesstrategi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur reklambyråer strategiskt tänker och praktiskt användersig av syn, hörsel, lukt, smak och känsel i marknadsföring av sina kunders varumärken samt undersöka vilka möjligheter och risker som finns med sinnesmarknadsföring. Metod: Studien följer den hermeneutiska vetenskapsinriktningen och har genomförts utifrån en kvalitativmetodansats där litteraturstudier och intervjuer genomförts. LÄS MER

  5. 10. Sinnenas betydelse för ett servicelandskap : En fallstudie av Kalmar Airport

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Nathalie Karlsson; Sandra Pierro; [2010]
    Nyckelord :Servicelandskap; Sinnesmarknadsföring; Sinnesuttryck; Sinnessensationer; Användning; Påverkan;

    Sammanfattning : Vilka sinnen är viktigare att stimulera respektive mindre betydelsefulla för en flygplats i skapandet av ett tilltalande servicelandskap? Syftet med vår uppsats är att klarlägga och diskutera hur Kalmar Airport tar hänsyn de mänskliga sinnena i sitt servicelandskap. Vi vill skapa oss en större förståelse för hur en flygplats kan skapa en positiv utgångspunkt inför en resa genom att påverka kundens fem sinnesintryck; syn, ljud, känsel, smak samt lukt. LÄS MER