Sökning: "demokrati läroplan förskola"
Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden demokrati läroplan förskola.
21. Barns inflytande i förskolan : är det någon skillnad mellan en Reggio Emilia inspirerad förskola och en icke profilerad förskola? en intervjustudie om fyra förskollärares synsätt på barns inflytande.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Detta är ett examensarbete om fyra förskollärares syn på barns inflytande och syftet är att jämföra, en så kallad komparativ studie, Reggio Emilia inspirerade förskolors syn med icke profilerade förskolors. Studien genomfördes i form av intervjuer med fyra förskollärare på två olika icke profilerade förskolor och på två olika Reggio Emilia inspirerade förskolor. LÄS MER
22. ”Jag hann ju inte säga någonting!” En observationsstudie av barns möjlighet till inflytande i förskolans samling.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Förskolans läroplan (Lpfö 98) säger att barnet i förskolan ska få en grundläggande förståelse för demokratins innebörd. Den pedagogiska verksamhetens utformning ska möjliggöra att barnet kan ge uttryck för sina intressen och påverka sin situation. LÄS MER
23. Var kommer barnen in? En studie om barns erfarande och gestaltande av inflytande i förskolan.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Samhällsutvecklingen har lett till att barns position i västvärlden har förstärkts. Den har också inneburit att majoriteten av svenska barn idag vistas i förskola och barns fostran är därmed inte längre enbart föräldrarnas angelägenhet utan har också kommit att bli en samhällsfråga. LÄS MER
24. Pedagogiskt förhållningssätt i förskolan- med läroplanen som utgångspunkt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att synliggöra några förskolepedagogers förhållningssätt och vår förhoppning är att detta ska kunna vara till nytta för alla som arbetar med barn genom att de uppmärksammas på dess betydelse. Våra frågeställningar utgår ifrån det som vi har valt att titta på i vår undersökning; Vygotskijs teorier, det salutogena lösningsinriktade tankesättet, läroplanen för förskolan och dess syn på demokrati samt vikten av att se mer än det som syns, detta kan bland annat förklaras med att se saker ur olika perspektiv. LÄS MER
25. Pedagoger i arbete med jämställdhet : – En studie gjord i förskola, förskoleklass, skola mot de tidiga åren, samt fritidsverksamhet för sexåringar och år 1.
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogikSammanfattning : Syftet är att ta reda på hur pedagogerna arbetar med jämställdhet i verksamheterna förskola/förskoleklass/skola/fritidshem. Vi vill se om pedagogerna integrerar jämställdhet i verksamheten, men även om och i så fall hur pedagogerna samarbetar och följer upp varandras jämställdhetsarbete verksamheternas emellan. LÄS MER