Sökning: "demokrati läroplan förskola"
Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden demokrati läroplan förskola.
16. Barns delaktighet och inflytande. En kvalitativ studie om hur verksamma förskollärare säger sig arbeta med det demokratiska uppdraget i förskolan.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie har varit att undersöka hur fem förskollärare säger sig arbeta med förskolansdemokratiska uppdrag i form av barns delaktighet, inflytande och allas lika värde i förhållande till förskolansläroplan. En central del i läroplanen för förskolan är det demokratiska uppdraget som pedagogerna skall tillämpa. LÄS MER
17. Barnets inflytande och demokratiska rättigheter i förskolan : en intervjustudie gjord på två olika förskolor utifrån några av förskollärarnas och barnens upplevelser gällande demokrati och barnets inflytande i verksamheten
M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Läroplan för förskolan Lpfö 98 (2010) säger att förskolan ska ge barnet förkunskap och förståelse för vad demokrati innebär. Förskollärarens roll är därför värdefull och förskolläraren bär ett stort ansvar för att främja barnets egna åsikter, att påverka sin situation, färdighet att ta eget ansvar samt förmågan att samarbeta (Skolverket, 2010). LÄS MER
18. Värden för framtiden - Utifrån pedagogers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I Läroplan för förskolan (Skolverket 2010) står det att barn ska förberedas inför detdemokratiska samhällslivet som vuxna med en god värdegrund. Värdegrunden är komplexoch tolkningsbar men samtidigt en grundläggande faktor som ska finnas med i förskolansverksamhet. LÄS MER
19. Förskolans läroplan ur ett Freinetfilosofiskt perspektiv
M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : SAMMANFATTNING Syftet med detta arbete är att beskriva och analysera på vilket sätt Freinetpedagogikens syn på barn och dess lärande är förenligt med Läroplanen för förskolan, Lpfö 98, (Skolverket 2010). För att få svar på detta har jag intervjuat fyra pedagoger på två olika Freinetförskolor, som beskriver sina erfarenheter och upplevelser av att arbeta med den franske pedagogen Freinets tankar och idéer i en svensk förskola. LÄS MER
20. En jämförelse mellan en Waldorfförskola och en kommunalförskolas arbetssätt och deras syn på barns lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Abstract Nilsson, J. (2011) Waldorf preschool and municipal preschools - How they look at the preschool curriculum. Degree in the teacher education program. Gävle. LÄS MER