Sökning: "demokrati läroplan förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden demokrati läroplan förskola.

  1. 16. Barns delaktighet och inflytande. En kvalitativ studie om hur verksamma förskollärare säger sig arbeta med det demokratiska uppdraget i förskolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Veronica Selin; Madelene Persson; [2013]
    Nyckelord :Demokrati; delaktighet; inflytande; förskola; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie har varit att undersöka hur fem förskollärare säger sig arbeta med förskolansdemokratiska uppdrag i form av barns delaktighet, inflytande och allas lika värde i förhållande till förskolansläroplan. En central del i läroplanen för förskolan är det demokratiska uppdraget som pedagogerna skall tillämpa. LÄS MER

  2. 17. Barnets inflytande och demokratiska rättigheter i förskolan : en intervjustudie gjord på två olika förskolor utifrån några av förskollärarnas och barnens upplevelser gällande demokrati och barnets inflytande i verksamheten

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Valler Torngren; Jonna McManus; [2013]
    Nyckelord :Förskollärare; pedagogik; barnsyn; barns perspektiv; intervjustudie; läroplan; Montessori; Vygotskij; Piaget;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan Lpfö 98 (2010) säger att förskolan ska ge barnet förkunskap och förståelse för vad demokrati innebär. Förskollärarens roll är därför värdefull och förskolläraren bär ett stort ansvar för att främja barnets egna åsikter, att påverka sin situation, färdighet att ta eget ansvar samt förmågan att samarbeta (Skolverket, 2010). LÄS MER

  3. 18. Värden för framtiden - Utifrån pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marita Andersson; Sandra Nilsson; [2012]
    Nyckelord :ansvar; demokrati; förskola; inflytande; pedagogers roll; respekt; värdegrund;

    Sammanfattning : I Läroplan för förskolan (Skolverket 2010) står det att barn ska förberedas inför detdemokratiska samhällslivet som vuxna med en god värdegrund. Värdegrunden är komplexoch tolkningsbar men samtidigt en grundläggande faktor som ska finnas med i förskolansverksamhet. LÄS MER

  4. 19. Förskolans läroplan ur ett Freinetfilosofiskt perspektiv

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Ulrika Norrback; [2012]
    Nyckelord :Barnsyn Demokrati Freinetpedagogik Förhållningssätt Förskola Lpfö 98; rev; 2010;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Syftet med detta arbete är att beskriva och analysera på vilket sätt Freinetpedagogikens syn på barn och dess lärande är förenligt med Läroplanen för förskolan, Lpfö 98, (Skolverket 2010). För att få svar på detta har jag intervjuat fyra pedagoger på två olika Freinetförskolor, som beskriver sina erfarenheter och upplevelser av att arbeta med den franske pedagogen Freinets tankar och idéer i en svensk förskola. LÄS MER

  5. 20. En jämförelse mellan en Waldorfförskola och en kommunalförskolas arbetssätt och deras syn på barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Nilsson; [2011]
    Nyckelord :Förskola; Läroplan för förskola; Waldrof; leken; demokrati;

    Sammanfattning : Abstract     Nilsson, J. (2011) Waldorf preschool and municipal preschools - How they look at the preschool curriculum. Degree in the teacher education program. Gävle. LÄS MER